Hoppa till huvudinnehåll

Pangstart för nya tunnelbanan

Startskott
Ett 80-tal gäster, sju tal och en stor smäll. Måndag 4 mars började den historiska utbyggnaden av tunnelbanan.

Publicerad: 2019-03-04

Byggstarten manifesterades genom ett ceremoniellt startskott i ett bergrum i Barkarby, där alla parter som betalar för nya tunnelbanan var med.

Bergrummet är ett arv från tiden när platsen var ett militärt flygfält. Därifrån byggs de första nya tunnlarna för nya tunnelbanan och inom kort kommer lastbilar fyllda med utsprängd sten att börja rulla här.

En efterlängtad dag
– Äntligen bygger vi! Det är den här dagen som jag och alla mina medarbetare har jobbat så hårt för och längtat efter i flera år, säger Anna Nylén.

Hon är projektchef för Blå linje till Barkarby, som är den första delen av nya tunnelbanan som börjar byggas, men dagens startskott är för hela utbyggnaden:

– Nu påbörjar vi den största utbyggnaden i kollektivtrafiken sedan Blå linjen byggdes på 70-talet! Det känns verkligen som en historisk dag, säger nya tunnelbanans förvaltningschef Mårten Frumerie.

Mårten Frumerie

En ny Gul linje
Blå linje ska byggas ut från Akalla till Barkarby och från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. En helt ny Gul linje ska byggas från Odenplan till Arenastaden och så småningom kommer även en ny linje byggas från Fridhemsplan till Älvsjö.

Läs mer om nya tunnelbanan.

 

Talarna på bilden:
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd
Irene Svenonius (M), finansregionråd
Anna König Järlmyr (M), kommunstyrelseordförande Stockholms stad
Mats Gerdau (M), kommunstyrelseordförande Nacka kommun
Pehr Granfalk (M), kommunstyrelseordförande Solna stad
Emma Feldman (M), kommunstyrelseordförande Järfälla kommun
Helena Sundberg, regionchef Stockholm, Trafikverket

2019-03-12