Hoppa till huvudinnehåll

Test i storformat ger resenärerna skön miljö

Hur ska ljuset falla och hur ska ljudet bli behagligt? Även om det är flera år kvar tills de nya tunnelbanestationerna ska börja användas pågår det redan ett intensivt arbete med att utforma dem.

Alla stationer på nya tunnelbanan kommer att få ett eget konstnärligt uttryck. På de tre stationerna längs med gula linjen till Arenastaden håller konstnärernas visioner på att förverkligas av arkitekterna på &Rundquist. Elsa Wifstrand är arkitekt och ansvarig för stationen i Arenastaden:

– Vi är bryggan mellan konstnärens idé och det tekniska projektet – som arkitekter förenar vi funktionella, tekniska och konstnärliga aspekter. Det är vårt ansvar att konceptet arbetas in och bearbetas så att de passar för det här miljöerna, säger hon.

Elsa Wifstrand

– Just nu håller vi på att testa olika material. Vi har tagit fram vackra, hållbara material som vi tror på. Men möter de kravbilden och vilket material återger konstnärernas koncept på bästa sätt? Nu ska vi studera dem i detalj. 

Ett behagligt ljus
Det finns många krav på en modern tunnelbanestation. Resenärerna ska ha god överblick över stationen, utan dolda prång som skapar otrygghet. Tillgänglighet för alla är mycket viktigt och ljus och ljud ska vara behagliga. Materialen som används måste dessutom stå emot både klotter och minusgrader. Arkitekterna på &Rundquist har byggt modeller av flera delar av stationerna:

– Vi kan verkligen prata om att vi laborerar just nu! Vi gör ljusberäkningar men för att förstå hur det faktiskt blir i verkligheten behöver vi göra fysiska tester och se på riktigt hur ljuset faller på olika material.

Ljuset på stationerna ska bidra till välbehag för resenärerna och även hjälpa dem i vardagen. Till exempel kommer det att vara extra belysning på plattformskanter och där man kliver av och på rulltrapporna. I biljetthallen blir det ett kallare ljus, mer likt dagsljus och nere på plattformen ett varmare ljus.

– Våra ljusdesigners har förstås även jobbat med hur ljuset passar ihop med konstverken. Just i Arenastaden kommer vi att jobba med uppljus, för att dra blickarna till taket och visa att det händer något där.

Både konst och funktion
Konsten på Arenastadens station är skapad av konstnärskollektivet ingees idee och består av pixlar från ett extremt uppförstorat foto. Det material som själva pixlarna ska tillverkas av måste klara samma krav som övriga ytskikt i en tunnelbanestation. Pixlarna ska också bära upp ljudisolering.

Arenastaden

– Både i Arenastaden och i Hagastaden jobbar vi med att integrera akustiken och låta taket bli både funktion och konstverk, säger Elsa Wifstrand.

I Hagastaden har Åsa Jungnelius det konstnärliga uppdraget. Stationen ska kännas som insidan av en snäcka och på plattformen kommer taket att bestå av rosa skivor:

– De är vågformade och kommer att vara perforerade och fyllda med ett akustiskt absorberande material. Vi kände tidigt i processen att det är väldigt viktigt att bågarna både ger estetiska värden och funktion. Konsten ska vara helt integrerad med byggnaden. 

Hagastaden

Tåliga material
Både Åsa Jungnelius och hennes konstnärskollega Pia Törnell som jobbar med stationen i Södra Hagalund är intresserade av själva materialet som konsten ska tillverkas av, medan ingees idees konstnärskap är mer abstrakt och ser mer till hur mönsterbilden kommer att bli och att konceptet förverkligas:

– Det är viktigt för oss att göra konsten möjlig i den här miljön. Vi kan inte jobba med känsliga material, även något som ser skirt och lätt ut måste vara robust och tåligt. De här stationerna byggs för att hålla i minst 100, kanske 150 år, avslutar Elsa Wifstrand.  

På bilden: Arkitekterna testar hur belysningen fungerar ihop med olika material.

 

2018-11-09