Full fart under jord 2022

Spårtunnlar, servicetunnlar och stationsutrymmen växer fram i rask takt under Stockholm. I år pågår sprängningar och borrningar överallt, från Barkarby i norr till Högdalen i söder.

Nyhet  Nya tunnelbanan  2022-01-18
Nattarbeten i Luma.

Under 2022 är det många som kommer att se, höra och känna arbetet med att bygga ut tunnelbanan.  

– Vi har gått in i det stora tunnelbyggaråret. Nu är vi igång med att bygga tunnlar i alla våra projekt. Jag hoppas att stockholmarna har förståelse för att vi ibland måste störa och låta en del, för att det ska kunna bli ny tunnelbana, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för tunnelbaneutbyggnaden. 

I slutet av 2022 startar också de allra första installationsarbetena – alltså arbetet med att göra tunnlarna till tunnelbana. Det är utbyggnaden från Akalla till Barkarby som är först ut med detta.  

För det allra nyaste projektet, att bygga ut tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö, ligger sprängstarten fortfarande flera år bort.  Planen att i slutet av 2022 ha ett politiskt beslut om var stationerna ska placeras. Byggstarten är planerad till 2025. 

Det här händer i närheten av dig

Arenastaden

  • Arbeten både under och ovan jord för stationsbygget Hagastaden. ​  
  • Start plattformsutrymme för station Hagastaden i januari.  
  • Byggstart för spårtunnlar och station Arenastadens norra och södra entré. ​  
  • Byggstart för station Södra Hagalund. 
Framtida stationen i Hagastaden med sin rosa interiör.
Under 2022 kommer det arbetas med stationen i Hagastaden.

Barkarby

  • Tunneldrivningen fortsätter. 
  • Betongarbetena växlar upp. 
  • Arbeten med bygg, installationer, tele, bana, el, signal, startar.  

  

Borrning för sprängsalvor i Robothöjden. Arbete med stationsutrymme för Barkarbystaden samt spårtunnlar mot Landningsbanan (österut) och Barkarby/Veddesta (västerut). Borriggen är en Sandvik DT 1132i .
Tunneldrivningen fortsätter i Barkarby under 2022.

Depå

  • Färdigställande av arbetstunnel​.  
  • Upphandling av huvudtunnelentreprenad och ​BEST-entreprenad​.  
  • Huvudtunneln börjar sprängas ut.​  
  • Norra delen av Kvicksundsvägen i Högdalen stängs av i 9 månader, trafik leds om via Stallarholmsvägen ​  
  • Förberedande arbeten startar vid t-banespåren söder om Hökarängens station.  
Hela arbetstunneln till depån i Högdalen ska byggas klart under 2022. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Nacka

  • Byggstart för spår- och servicetunnlar i centrala Nacka och i Sickla efter årsskiftet.  
  • Byggstart för spår- och servicetunnlar Järla under våren.  
Servicetunnlar och spårtunnlar börjar byggas. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Södermalm

  • Fortsatt sprängningsarbete för spår- och servicetunnlar i två riktningar från kommande station Sofia.  
  • Börjar bygga hisschakt i Stigbergsparken​.  
  • Huvudtunneln från Hammarby kanal börjar byggas.  
  • Fortsatt arbete med ledningsomläggningar i Blecktornsparken.  
  • Start ledningsomläggningar Luma.  
  • Sprängstart i den gamla arbetstunneln på Blasieholmen.  

Arbetsområde i Stigbergsparken. Utgrävning av hisschakt pågår.
Arbetet med hisschaktet som ska leda ner till station Sofia fortsätter.

Söderort

  • Tunnelsprängningar för spår- och servicetunnlar.  
  • Hisschaktet på Gullmarsplan börjar byggas, med raiseborrning och sprängning för hisschakt.  
  • Spontning för ventilationsschakt Koleraparken​.  
  • Start för tunnelsprängningar vid Sockenplan​.  
  • Ledningsomläggningar i Slakthusområde.  
Hisschaktet på Gullmarsplan. 70 meter rakt ner ska sprängas ut.

Älvsjö

  • Fortsatta tekniska utredningar.  
  • Samråd om stationsplaceringar.  
  • Beslut om stationsplaceringar.  
Älvsjö station.
Fortsatt planeringsarbetet för tunnelbana till Älvsjö.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00