Mer tunnelbana både under och ovan jord 2023 

Utbyggnaden av tunnelbanan är utan tvekan inne i en intensiv period. I slutet av förra året sprängdes det tunnlar på 61 platser samtidigt i Stockholm. 2023 blir arbetet synligt på allt fler platser även ovan jord.

Nyhet  Nya tunnelbanan  2023-01-13

Arbeten ovan jord behövs när det ska byggas uppgångar, biljetthallar och allt annat som förbinder den nya tunnelbanan med staden ovanför. Jobben ovan jord kommer att bli allt vanligare 2023. Ett exempel är Blå linjes nya slutstation Nacka, som kommer att få tre entréer. I år kommer arbetet att märkas tydligt för alla som rör sig i området. Här byggs till exempel schakt för hissar och rulltrappor och nya byggnader ovan jord. Läs mer om arbetet i Nacka.

För den nya linjen till Arenastaden återstår mycket arbete under jord. Men även här ska bygget av flera uppgångar komma igång under året. Slutstationens södra entré till exempel, som byggs nära Solna station. Läs mer om arbetet med stationen

Blå linje under vatten

I Slakthusområdet i Söderort har arbetsområdet för Blå linjes nya station kommit igång. Här ställs arbetsområdet för den norra uppgången i ordning samtidigt som en helt ny stadsdel tar form.  

Lite längre norrut på sträckan har det blivit dags för flera passager under vatten. 2023 kommer tunnlar att sprängas ut i berget under Ladugårdslandsviken, Saltsjön och Hammarby kanal. Läs mer om hur det går till.

Ny byggfas i Barkarby

I Barkarby i norr kommer arbetet med Blå linje att gå in i en ny fas, när den sista biten av de nya spårtunnlarna ska sprängas ut. Då flyttar tunnelborrmaskinerna ut, och ger plats åt betongarbeten och installationer som behövs för att omvandla bergrummen till tunnelbana. Läs mer om Blå linje till Barkarby.

Samtidigt som all ny tunnelbana växer fram pågår även arbetet med att bygga ut depån i Högdalen. Då behövs en ny tunnel som förbinder depån med Gröna linjens spår i Hökarängen. Under 2023 kommer den att sprängas ut i båda riktningarna under Hökarängen.  Läs mer om det arbetet.

Nya linjen till Älvsjö tar form

För planeringen av den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö behövs ännu inga arbetsområden. Under 2023 fortsätter utredningsarbetet av stationernas lägen, var arbetstunnlarna ska ligga och var tågen på den nya sträckan ska servas och tvättas. Mer information och möjlighet att lämna synpunkter kommer snart. Läs mer om tunnelbanan till Älvsjö.

Håll dig uppdaterad! 

Få stenkoll på utbyggnaden av tunnelbanan genom att besöka nyatunnelbanan.se, prenumerera på vårt nyhetsbrev och följa nya tunnelbanan på Facebook

 

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00