Tidplan
-
Förstudie och idéstudie
Trafikförvaltningen genomförde 2012 och 2013 idé- och förstudier om en utbyggnad av tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka som skulle kunna kopplas till Grön linje söderut.
-
Stockholmsförhandlingen
Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Järfälla kommun och Solna stad ingår i en överenskommelse om en utbyggnad av tunnelbanan.
-
Markundersökningar påbörjas
Vi utför markundersökningar för att kontrollera jordens och bergets kvalitet innan utbyggnaden startar. Resultatet används som underlag i vårt planeringsarbete.
-
Lokaliseringsutredning Sofia-Sockenplan
Lokaliseringsutredningen beskriver konsekvenserna av olika sträckningar och stationslägen.
-
Beslut landstingsstyrelsen lokalisering
Landstingsstyrelsen godkänner lokaliseringsutredning Sofia – Gullmarsplan/söderort, vilket innebär att en ny station i Slakthusområdet ersätter Globen och Enskede gård.
-
Samråd
Vi tar in synpunkter på byggskedet som ett led i arbetet med järnvägsplan och tillståndsansökan till mark- och miljödomstolen.
-
Samråd
Samråd om den färdiga anläggningen. Vi tar in synpunkter på byggskedet från boende, kommuner, myndigheter och andra berörda.
-
Tillståndsansökan
Tillståndsansökan lämnas in till mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolen prövar framför allt bortledning av grundvatten. Även buller, vibrationer och utsläpp regleras i prövningen.
-
Kompletterande samråd
Vi tar in synpunkter på förslaget om stationsbyggnadens placering vid station Sofia i Stigbergsparken.
-
Förberedande arbeten
Förberedande arbeten påbörjas, till exempel ledningsarbeten och iordningställande av etableringsytor.
-
Granskning av järnvägsplan
De färdiga förslagen på sträckning och stationer ställs ut för granskning tillsammans med miljökonsekvensbeskrivningen. Här redogörs också för de synpunkter som kommit in under tidigare samråd och hur de har tagits om hand.
-
Upphandling
Under 2018 påbörjar vi våra upphandlingar av entreprenörer.
-
Miljödom
Domstolsbeslut. Mark- och miljödomstolen prövar framförallt grundvattenbortledning. Även buller, vibrationer och utsläpp till vatten regleras i prövningen.
-
Järnvägsplan fastställs
Järnvägsplanen är fastställd.
-
Planerad byggstart arbetstunnlar
För att kunna bygga tunnelbanan under marken behövs en arbetstunnel för varje station. Arbetstunnlarna är det första som byggs. Sedan byggs spårtunnlar och stationer.
-
Planerad byggstart spårtunnlar och stationer
När arbetstunneln kommit fram till stationsläget börjar arbetet med plattformsrummet och tunnlarna. Det mesta av arbetet med stationerna sker underifrån. Vi borrar och spränger i berget. Det utsprängda berget lastas ut genom arbetstunnlarna och körs bort. Stationsentréerna kommer att byggas från markytan.
-
Planerad byggstart installationer
När tunnlarna är klara görs installationer av sådant som elsystem, signalsystem, brandskydd, ventilation, vatten och avlopp.
Undrar du något?
Skriv till SL:s kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.