Skip to main content

Arbeten på Blasieholmen

På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut nära Museikajen på Blasieholmen. När Blå linje ska förlängas söderut mot Nacka och Söderort kommer den gamla arbetstunneln åter att tas i bruk. Under ca 2-3 års tid kommer bergmassor från bygget att transporteras den här vägen. Efter det kommer tunneln användas för att transportera in material och personal. Planerad trafikstart för Blå linje mot Nacka och Söderort är 2030. 

 

 

Tyck till om utbyggnaden

Nu har du som bor, jobbar eller rör dig nära nya tunnelbanans arbeten chansen att uttrycka din åsikt i en attitydundersökning. 
Här hittar du undersökningen för Blå linje till Södermalm.  



Aktuella arbeten 
Med start vecka 42 börjar vi gräva fram arbetstunneln. Arbetet kan medföra buller. 
 

Våra arbeten på Blasieholmen
I september kommer vår entreprenör OHLA att påbörja arbetet med att bygga ca 1,4 km spår- och servicetunnlar från Kungsträdgårdens tunnelbanestation, i riktning mot den nya stationen Sofia på Södermalm. Efter etablering kommer den gamla arbetstunneln på Blasieholmen att öppnas. Arbetet består av att ta bort schaktmassor och en betongplugg som täppt igen öppningen till arbetstunneln. Därefter ska ca 6 meter långa betongpluggar gjutas mot tunnelbanestationen i Kungsträdgården. Det är en säkerhetsåtgärd för att inte störa trafiken när tunnelbanan byggs ut. När pluggarna är på plats kan de nya tunnlarna börja sprängas ut. Sprängningsarbeten statar höst/vinter 2021. Tunnlarna ska gå under Skeppsholmen och strax efter Skeppsholmen kommer ett så kallat växelrum att byggas. Det blir ett stort utrymme, på ca 100x30 meter, där tågen kommer att kunna byta spår mellan norr- och södergående tunnelrör. Våra arbeten sker helgfria vardagar kl. 07-22. 

Det kommer att märkas när vi bygger, men vi planerar noggrant för att vardags- och arbetslivet ska fungera. Eftersom vi bygger tunnlarna under jord från en arbetstunnel kommer påverkan på omgivningen ovan jord att bli mindre. Stomljud och vibrationer kan kännas när vi bygger tunneln, men vi börjar bygga ca 30 meter under jord, vilket gör störningarna mindre. När vi arbetar i området runt de nya pluggarna kan resenärer på station Kungsträdgården känna av våra arbeten. 

 

Se vårt digitala informationsmöte i efterhand
Den 30 september kl. 19.00 hölls vårt digitala informationsmöte om våra arbeten på Blasieholmen. Se sändningen i efterhand här
 

Sjötransporter av bergmassor 
Båt är bättre för både närmiljö och klimat. Från Blasieholmen ska mer än 600 000 ton berg transporteras bort när tunnelbanan dras vidare från Kungsträdgården och söderut. Läs mer här.

SMS innan sprängning
Anmäl dig gärna till vår sms-tjänst. Då får du ett sms cirka 30 minuter innan vi spränger i ditt område. Fasta telefoner blir uppringda med ett röstmeddelande.


Informationsutskick





 

Sidan uppdaterad 2021-10-19