Skip to main content

Fem kilometer tunnlar på två år

Två efter byggstarten är plattformsrummet i Barkarby klart.
Den 3 april är det precis två år sedan den första sprängningen för nya tunnelbanan. Nu är mer än fem kilometer tunnlar utsprängda. 

Den allra första sprängningen ägde rum Barkarby och det är i Barkarby som utbyggnaden kommit längst.  
- Plattformsrummet på Barkarby station är nästan helt utsprängt och spår- och servicetunnlar är  utsprängda en bit på väg mot Barkarbystaden, totalt 3 200 meter. Vi har också hunnit börja med de första nya biljetthallarna, säger avdelningschef Jörgen Niklasson. 
Utbyggnaden till Barkarby sker på tre platser samtidigt och bland annat ska tunnlar byggas under Förbifart Stockholm fram till Akalla.  
I utbyggnaden från Odenplan till Arenastaden är en 200 meter lång arbetstunnel klar i Hagastaden.

Delar av Gullmarsplan rivs 
Utbyggnaden av Blå linje från Kungsträdgården till Nacka och Sockenplan har också tagit fart. 
- Vi har hittills sprängt ut cirka 1 800 meter arbetstunnlar. Och under flera år har arbetet pågått med att förbereda för ett hisschakt genom Gullmarsplans station. Vi har flyttat och rivit delar av bussdäcket och biljetthallen och  förstärkt stationen, säger avdelningschef Martin Hellgren. 
Nästa fas är ett 70 meter djupt hisschakt under stationen. Det schaktet ligger bara några decimeter från den gröna linjens spår, som ska trafikeras under bygget.  
Stommen till en biljetthall är klar i Hammarby Sjöstad och en biljetthall är påbörjad i Sickla, och vad gäller den utbyggda depån i Högdalen, som är i uppstartskedet, är en permanent spontvägg klar.

Bygger på många platser 
På två år har totalt 12 arbetstunnlar börjat byggas i Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla. Fyra är klara, flera blir färdiga under 2021 och de sista ska just påbörjas, bland annat på Blasieholmen, i Högdalen och i Arenastaden i Solna. 
Samtidigt upphandlas byggen av spårtunnlar och stationer, rulltrappor och mycket mer.   
- Det är skönt att allt rullar på så bra. Visst har vi stött på många utmaningar under de här åren - allt från sämre berg än vi trodde till överklagade upphandlingar, men i det stora perspektivet så har de här två åren gått väldigt bra – och väldigt fort, säger Jörgen Niklasson. 
2026 planeras tunnelbanan till Barkarby vara klar. Tunnelbanan till Arenastaden kommer 2028 och utbyggnaden från Kungsträdgården till Nacka och Söderort ska vara redo för resenärerna 2030.

2021-03-31