Skip to main content

Följ med in i berget vid Londonviadukten

Arbetstunneln vid Londonviadukten, cirka 260 meter in i berget.
50 meter under korsningen Folkungagatan och Erstagatan mitt på Södermalm är det mörkt och blött. Det enda ljuset kommer från lyktorna på maskinerna. Här är tunnelfronten just nu.

Sen den första sprängsalvan i början av april har borrningarna och sprängningarna tagit tunneln 260 meter in i berget från arbetsområdet vid Londonviadukten – och 50 meter rakt ner.

– Nu har vi kommit fram till precis det ställe där vår arbetstunnel delar sig i två, berättar projektchef Andreas Burghauser.

Andreas Burghauser, projektchef Blå linje till Södermalm
Andreas Burghauser, projektchef.

Arbetstunneln kommer att gå ytterligare runt 50 meter neråt och 500 meter åt varje håll.

Karta - arbetstunnlarna vid Londonviadukten

– När vi svänger av kommer vi in under mer tätbebodda områden på Södermalm. Det betyder att fler kommer att höra våra borrningar och sprängningar. Det låter som mest när vi är rakt under ett hus, sen avtar det. Och så hörs det mindre ju djupare vi kommer, säger Andreas Burghauser.

Arbetstunneln ska enligt planen vara färdig under 2021. Då kommer den att användas som infart till arbetet med spårtunnlarna och station Sofia och som utfart för bergmassorna som sprängs bort.

Vill du veta mer? Kolla på vår film från Londonviadukten på Youtube:


 

2020-10-16