Hoppa till huvudinnehåll

Första smällen i Veddesta

Nu har den första sprängningen för den blivande arbetstunneln i Veddesta fyrats av. Sprängningen skedde på förmiddagen den 3 april och det var en så kallad ovanjordssprängning.

Publicerad: 2019-04-03

Tjocka gummimattor täckte borrhålen som fyllts med sprängmedel på arbetsområdet i Veddesta industriområde. Vid klockan 11 detonerade  laddningarna, helt enligt plan.

– Ovanjordsprängningar utförs för att komma ned till berget där tunneln ska börja. Det är därför vi börjar ytligt och jobbar oss neråt. Tunneln ska bli 243 meter lång och den ska ner cirka 30 meter under jord, så vi har en bra bit kvar, säger Martin Brantberger, nya tunnelbanans projektledare för arbetstunnlarna i Barkarby.

Alla borrhål fylls med sprängmedel och täcks med tjocka mattor av gummi innan sprängningen detonerar

Arbetstunnlarna går från markytan och ner till där stationer och spårtunnlar ska byggas. De används under hela byggtiden för att frakta upp och ner till exempel maskiner, personal och material och även för att köra bort det utsprängda berget. 

Just den här tunneln kommer även att användas som servicetunnel för underhållsfordon när tunnelbanan är färdigbyggd, den blir alltså permanent. 

Alla nya tunnelbanans tunnlar kommer att byggas med samma metod, de byggs under jord i berg och borras och sprängs fram.

  

 

2019-04-04