Helt annorlunda park – men de flesta träden blir kvar

Nyhet  Nya tunnelbanan, Södermalm  2021-03-09
I Stigbergsparken på östra Södermalm kommer det runt 2030 att stå ett nytt hus, en entré till station Sofia. Men först ska ett 100 meter djupt schakt ner till den framtida plattformen byggas. Parken kommer att vara ett arbetsområde under flera år.

Idag står det 72 träd i Stigbergsparken – lindar, ekar, körsbärsträd, almar och apelträd. Under de närmaste veckorna kommer ett tiotal av träden att tas ner, för att göra plats för bygget av den nya tunnelbanestationen Sofia. 

–  Vi vet att det är många som uppskattar de fina, uppvuxna träden i parken och vi tar bara ner de träd som vi måste för att kunna bygga. De andra träden gör vi allt vad vi kan för att skydda under byggtiden, säger Michaela Caballero Rosenholm, hållbarhetshandläggare för tunnelbanan till Södermalm.

50 träd – viktigt med skydd

För sju träd pågår arbete med att planera en flytt till en annan del av Stockholm. Minst 50 träd kommer att stå kvar i parken – men under den långa byggtiden behöver flera av dem skyddas. Det handlar om självklara insatser som att sätta upp stängsel runt träden och binda upp grenar vid transportvägar, men också om mer avancerade åtgärder:

– Vi anpassar oss efter varje träd, eftersom de har lite olika behov. Det finns till exempel en stor gammal ek som behöver lite särskild omsorg.  Ekar behöver ständig tillförsel av organiskt material från marken, så vi kommer att markförbättra under våren. Sedan lägger vi stålbalkar runt eken, som markbeläggningen vilar på, för att skydda rötterna, beskriver Michaela Caballero Rosenholm.

Där det kommer att gå tunga transporter förstärks marken runt träden och ovanpå läggs körplåtar, för att hindra att marken packas för hårt runt rötterna. 

Hundar får nytta av träden

En del av de träd som tas ner kommer att komma till användning på andra ställen. Tre hundrastgårdar kommer att få nya stammar och några stammar kommer att användas som sittgrupp i en park. 

Arbetet med att ta ner träden sker under mars månad, men sedan kommer det att dröja ett tag innan byggarbetena i parken börjar, eftersom upphandlingen av bygget är överklagad. 

–  Vi behöver ta ner träden nu, när tjälen har släppt, men innan fåglarna börjar bygga bon. Tyvärr kan vi inte dra igång direkt och börja bygga sen, vilket var planen, men vi är redo så fort besked kommer, säger projektchef Andreas Burghauser.

 

 

Fakta om station Sofia 

Här delar sig Blå linje från Kungsträdgården. Man kommer att kunna ta tunnelbanan till Nacka, till Hagsätra eller mot T-centralen och vidare norrut.

Plattformen ligger 100 meter under Stigbergsparken. Det blir en av världens djupaste tunnelbanestationer.

Eftersom stationen ligger så djupt kommer man att åka upp och ner till plattformen i åtta stora, snabba hissar. Med rulltrappor skulle det ta fem minuter att komma upp, med hiss kommer det att ta cirka 30 sekunder. 

Station Sofia kommer att ha ungefär lika många resenärer som Hornstull har idag.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00