Hoppa till huvudinnehåll

Ljuset ska skapa en egen värld i berget

Drömska ljusspel och lekfulla linjemönster – det kommer resenärer att möta på Södra Hagalund när stationen står klar. Pia Törnell berättar vad som lockade henne till att arbeta med konsten i nya tunnelbanan.

Publicerad 2019-08-20
– En tunnelbanestation är väldigt komplex med många rum. Det är viktigt att försöka skapa en helhet utan att statiskt upprepa sig. Jag ser det som en kör med olika stämmor som skapar helheten, säger keramikern och formgivaren Pia Törnell, som ansvarar för den konstnärliga gestaltningen på nya tunnelbanestationen Södra Hagalund.

Pia Törnell, ansvarig för konsten på Södra Hagalund.

Grönt och vitt ljus, skuggspel, ljus genom öppningar, mönsterbilder som skapas genom lek med linjer. Det är några av inslagen i hennes förslag som hon valt att kalla ”Intonationer – linjer och ljus”.

– Vitt fungerar som grundfärg och sedan använder jag en stark grön färg som accentfärg. Det finns något lugnande harmoniskt i det gröna men det finns också en lågmäld energi. En slags klorofyllenergi, som för in kopplingar till naturen i stationen.

Keramik som grundmaterial
Pia Törnell har sin bostad och arbetsplats i ett äldre tegelhus vid Kinnekulle i Västergötland. En idyllisk miljö inte långt ifrån Lidköping, där hon tidigare arbetat som formgivare på Rörstrand innan fabriken lades ned och tillverkningen flyttade utomlands.

– Keramik är mitt grundmaterial men jag anpassar materialvalet för varje projekt. Jag rör mig mellan olika områden och arbetar både som keramiker, formgivare och konstnär. Materialen jag använder mig av i det här projektet är keramik, glas och metall.

Dörr i dörr med ingången till bostaden, i det som för längesedan var en lanthandel, har hon och hennes man sin verkstad.

– Min man är duktig på formframtagning och den keramiska processen. Så vi samarbetar mycket i våra projekt.

Pia Törnell, ansvarig för konsten på Södra Hagalund.

Stora volymer
I verkstaden kommer de bland annat att tillverka ett specialkakel för den nya stationen – fyrkantiga plattor kombinerat med bågformer där vissa av bågarna böjer ut som fjäll.

– Bakom de här bågarna kommer den gröna färgen fram, berättar Pia Törnell och visar de utskurna delarna i en pappersskiss.

Det gröna och vita är tydligt återkommande när hon visar skisserna i sitt arbetsrum. Ljuset och formerna andas nästan något drömskt.

Chansen att få arbeta med de stora volymerna i stationsrummen var en av de utmaningar som fick henne att ansöka när hon såg att konstnärer till de nya tunnelbanestationerna efterlystes.

Skissmodell för konsten på station Södra Hagalund.

Äldre tågstationer en inspiration
– Det enorma och mäktiga valvet i plattformsrummet lockade mig oerhört mycket. Det fick mig att associera till stora katedraler och tempel, till äldre tiders myter och sagor om den upplysta salen i berget.

– Men jag kom framför allt att tänka på de äldre järnvägsstationerna som finns ute i Europa med sina karaktäristiska stålkonstruktioner. Där silas ljuset in och skapar en egen värld, ett eget universum med en väldig laddning och suggestiv stämning.

En skiss av den tänkta plattformen har hon byggt in i en papplåda så att ljuset från de utskurna bågarna som lyser genom grönt glas bli synligt.

Eftersom hon är uppvuxen i Stockholm har hon själv suttit en hel del på tunnelbanan alla tider på dygnet.

– Det är roligt att skapa något för en plats som har så stor genomströmning av folk och är så öppen för alla.

2019-08-20