Skip to main content

Små sprängsalvor för säkert jobb under Citybanan

Mats Hjelm på nya tunnelbanan. Karta över hur Citybanan och nya tunnelbanan korsar varandra.
Drygt fem meter under pendeltågspåren sprängs en ny tunnel ut. Men resenärerna kommer inte att märka någonting. 
Publicerad 2021-05-04

Fem meter mellan två tunnlar kan låta lite, men så ser det ut på flera ställen, till exempel där tunnelbanan till Barkarby passerar under Förbifarten.  

- Fram kommer vi alltid, det handlar bara om hur lång tid det tar. Nu jobbar vi med små sprängladdningar och det tar ett par månader att passera under pendeltågstunnlarna. Vi jobbar med knappt halva hastigheten mot normalt. Men så är det när man bygger nytt mitt i en storstad, säger Mats Hjelm, samordnande byggledare på tunnelbanan till Arenastaden. 

Det som byggs nu är en arbetstunnel som så småningom ska föra ner både människor och maskiner till bygget av tunnelbanestationen i Hagastaden. I maj passerar den strax under pendeltågstunneln mellan Odenplan och Solna – och det påverkar hur man jobbar. 

- Vi går från att spränga salvor som tar oss 4–5 meter in i berget till salvor som tar ut en eller två meter berg. Vi har fasta sprängtider och spränger klockan 10.49 eller klockan 21.49 varje dag. Det är tider som vi kommit överens med Trafikverket om, då det inte kommer att vara några pendeltåg i tunneln, säger Mats Hjelm.  

Viktiga vibrationsmätningar

Det som kan hända är att pendeltåget får vänta på stationen 2–3 minuter extra en gång om dagen, för att inte passera i samband med en sprängning.  

Det viktigaste arbetsverktyget för Mats Hjelm och hans kollegor nu är vibrationsmätningar. Genom att mäta hur stora rörelser som sprängningarna ger i berget går det att sätta ett värde som vibrationerna inte får överskrida, för att vara säker på att inte påverka.  

- Och efter varje sprängning besiktigar vi tågtunneln. Den lilla risk som finns är att vibrationerna gör att något trillar ner från tunneltaket, men själva tågspåren ligger på spårballast, de rör sig inte, säger Mats Hjelm.  

- Det är alltid på allvar när man spränger, men nu är det ytterligare ett snäpp allvar, nu får det inte gå fel, därför har vi säkerhetsmarginaler på våra säkerhetsmarginaler, avslutar han.  

2021-05-04