Hoppa till huvudinnehåll

Stadsdelar förändras där tunnelbanan byggs ut

Från Slakthusområdet i söder till Barkarbystaden i norr. Överallt där tunnelbanan byggs ut växer det fram helt nya stadsdelar. Inte sällan i före detta industriområden.

Publicerad: 2019-05-02

Bostäder, arbetsplatser, parker och torg ska ersätta det gamla livsmedelscentrumet i Slakthusområdet söder om Gullmarsplan. Här har rivningsarbetet börjat, men flera av de gamla byggnaderna kommer att bevaras, för att ge karaktär åt området.

– Det är lite svårt att tänka sig att det som idag känns som ett industriområde lite inklämt mellan stora vägar och arenor kommer att bli en levande kvartersstad, med 4000 bostäder och massor av verksamheter – och med stort behov av en tunnelbanestation, säger Anna Sandahl. 

Den nya stationen kommer att heta just Slakthusområdet och den ersätter både Globens och Enskede gårds tunnelbanestationer.

Mycket på liten yta i Hagastaden
I Hagastaden på gränsen mellan Solna och Stockholm växer kvarter efter kvarter fram med bostäder och nya verksamheter, med nybyggda Karolinska universitetssjukhuset som granne. Här får tunnelbanans Gula linje en station.

– Det kommer att jobba runt 50 000 personer i Hagastaden när allt är klart och så ska det flytta in människor i 6000 nya bostäder. Tunnelbanan betyder jättemycket för att förenkla vardagen för många i det här området, säger Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden. 

I det dagliga är det många samordningsfrågor som behöver hanteras, när så mycket byggs samtidigt på en liten yta.

– Det är trångt både ovan och under jord i Stockholm. Vi kommer att bygga nära tunnlar för både bilar och pendeltåg, nära bostäder och nära arbetsplatser med känslig verksamhet. Det kräver stor samordning med andra, säger Malin Harders.

Från militärflygfält till ny stad
I norra Stockholm är bygget av tunnelbana under Barkarby gamla flygfält i gång. Ovan jord kommer det samtidigt att byggas en stad med 18 000 bostäder, arbetsplatser, handel, skolor och förskolor.

– Ju längre vi kommer med tunnelbanebygget, desto mer stad kommer det att vara runtomkring oss, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby.

Anna Nylén

Även industriområdet i Veddesta omvandlas och här kommer det förutom bostäder att byggas både ett sjukhus och en skidtunnel. Dessutom kommer hela området runt dagens pendeltågsstation att förändras. Här byggs ny bro, ny bussterminal och förstås en ny tunnelbanestation. Det innebär mycket samordning:

– I sådana här områden, med många pågående byggprojekt, behövs ett tätt och gott samarbete mellan alla aktörer. Det är faktiskt helt nödvändigt för att vi ska klara av att bygga de här nya stadsdelarna, säger Anna Nylén. 

 

2019-05-02