Skip to main content

Tunnlar under jord minskar trängseln ovanpå

Flygbild över arbetsområde intill stadsmiljö.
Gott om plats för nya bostäder, gator, parker och förskolor ovan jord. Inget snöslask på spåren och inga växlar som fryser. Det finns många fördelar med kollektivtrafik under jorden.

Hela nya tunnelbanan kommer att gå under jord. De nya spåren kommer att ligga djupt, ofta mellan 30 och 100 meter under marken.

– Det blir som en ny årsring, varje tid har byggt på sitt sätt. Gröna linjen som är äldst ligger väldigt ytligt, inne i stan ofta rakt under gatan. Sen har vi byggt djupare och djupare, säger Stefan Persson, chef planering på förvaltning för utbyggd tunnelbana.

– Blå linjen som byggdes på 70- och 80-talen är nästan helt underjordisk och det gör att även över 40 år gamla växlar är i utmärkt skick, eftersom de alltid varit skyddade mot sol och snö och i samma temperatur året om.

Man med glasögon och blå kavaj
Stefan Persson.

Hög kapacitet
Samtidigt innebär det en högre kostnad och tar längre tid att spränga sig fram genom urberget. I Stockholms förorter går tunnelbanan ofta ovan jord och det går fort och lätt att komma till plattformen – så varför inte fortsätta med det?

– Det viktigaste skälet är att marken är värdefull i en växande storstadsregion som Stockholm och den bör användas för att utveckla stadsmiljön. Tunnelbanan har hög kapacitet, många kan resa samtidigt, men den tar också mycket plats. Då är det bättre att lägga bostäder ovan jord och kollektivtrafiken under.

På många ställen är det inte tekniskt möjligt att bygga ovan jord, eftersom de nya spåren dras vidare från befintliga stationer under jord.

– Spåren kan inte luta hur brant som helst och vi vill gärna bygga så kort och rakt som möjligt, det sparar både pengar och miljö, säger Stefan Persson.

Byggnader ovan jord
– Vi bygger också på många platser i tät stadsmiljö, där det redan finns både byggnader och infrastruktur ovan jord, som vi inte kan riva. Det skulle innebära oacceptabla ingrepp i stadsmiljön och stora kostnader.

Ett ställe där det skulle ha varit tekniskt möjligt att dra de nya spåren ovan jord är i Barkarby. Där hade spåren kunnat komma upp en bit efter stationen i Akalla och gå i ytläge genom Barkarbystaden till Barkarby station.

– Även där har vi bedömt att det är bättre med underjordiska spår. Den viktigaste anledningen är att det blir mer plats för alla nya bostäder som byggs i Barkarby och dessutom slipper man tunnelbanan som en barriär rakt genom området, säger Stefan Persson.

 

Läs mer om hur det går till att bygga tunnelbana.

2021-08-27