Blå linje till Södermalm

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Det här bygger vi

Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanan under Saltsjön med station Sofia i Stigbergsparken som första station. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång vid Vintertullstorget på Södermalm och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030.

Blå linje förlängs från befintlig station Kungsträdgården via nya station Sofia på östra Södermalm till nya station Hammarby kanal i Hammarby Sjöstad. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Så långt har vi kommit

Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande veckor. Perioden avser vecka 30-33 2022. Kartan uppdaterades 22 juli 2022.

Den ena tunneln är i höjd med Hovslagargatan och planeras under perioden nå Museikajen. Den andra tunneln har passerat Teatergatan och planeras under perioden passera Hovslagargatan. Den tredje tunneln befinner sig i höjd med Grand Hôtel.

På Södermalm befinner sig den ena norrgående tunneln i höjd med Marie Cederschiöld högskola och den andra i höjd med Fotografiska. Södergående sker arbetet i höjd med Skånegatan och Klefbecks backe.

I Hammarby Sjöstad pågår ett entreprenörsskifte och sprängningsarbetet har tillfälligt uppehåll till preliminärt september.

Klicka på bilden för att se kartan i ett större format.

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL kundtjänst eller ring på 08-600 10 00