Starkare berg – helt utan diesel

Vid Gullmarsplan står landets första helt eldrivna sprutbetongbetongrobot. Funktionen, att förstärka berget med betong, är densamma – men istället för en dieselmotor går den på batteridriven elmotor.

Nyhet  Nya tunnelbanan, Söderort  2022-05-12
En stor maskin står framför en bergvägg och sprutar betong.
Sprutbetongrobot Gullmarsplan Den nya sprutbetongroboten vid Gullmarsplan är den första i Sverige som drivs helt på el. Foto: Region Stockholm

I tunnelarbetet under Gullmarsplan använder man nu en sprutbetongrobot som helt drivs med el. Maskinen används för att förstärka berget efter sprängning genom att spruta ett lager av betong.

– Den här maskinen fungerar i grunden precis som en vanlig sprutbetongrobot, men med den skillnaden att den inte har en dieselmotor för flytta den till och från platsen där det ska sprutas betong, säger André Lundberg, bergchef på OHLA som utför arbetet vid Gullmarsplan.

Precis som alla byggprojekt bidrar också tunnelbygge till klimatutsläpp. Därför är det viktigt att tillsammans med entreprenören försöka hitta olika sätt för att minska påverkan på klimat och miljö. Den eldrivna maskinen är en av många delar i det arbetet..

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med hållbarhet.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00