- Test Södermalm – Tidplan för Blå linje till Nacka
Förstudie och idéstudie 2012 Trafikförvaltningen genomförde 2012 och 2013 idé- och förstudier om en utbyggnad av tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka som skulle kunna kopplas till Grön linje söderut.
Stockholmsförhandlingen 2013. Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Järfälla kommun och Solna stad ingår i en överenskommelse om en utbyggnad av tunnelbanan.
Samråd 2015. Vi tar in synpunkter på övergripande förslag på olika stationslägen och sträckningar från boende, kommuner, myndigheter och andra berörda.
Markundersökningar påbörjas. 2015 Vi utför markundersökningar för att kontrollera jordens och bergets kvalitet innan utbyggnaden startar. Resultatet används som underlag i vårt planeringsarbete.
Lokaliseringsutredning Sofia-Sockenplan. 2015 I lokaliseringsutredningen beskrivs konsekvenserna av olika sträckningar och stationslägen.
När arbetstunneln kommit fram till stationsläget börjar arbetet med plattformsrummet och tunnlarna. Det mesta av arbetet med stationerna sker underifrån. Vi borrar och spränger i berget. Det utsprängda berget lastas ut genom arbetstunnlarna och körs bort. Stationsentréerna kommer att byggas från markytan.
För att kunna bygga tunnelbanan under marken behövs en arbetstunnel för varje station. Arbetstunnlarna är det första som byggs. Sedan byggs spårtunnlar och stationer.
Domstolsbeslut. Mark- och miljödomstolen prövar framförallt grundvattenbortledning. Även buller, vibrationer och utsläpp till vatten regleras i prövningen.