– Det är en speciell känsla att kliva in i ett helt nytt tåg för första gången. Allt doftar nytt, som i en ny bil. Att nu få provåka de tåg som en dag ska gå på våra nya sträckor känns stort, säger Jörgen Niklasson, avdelningschef vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Syftet med provkörningen är att se att allt – som mekanik, bromssystem, klimat och säkerhet – fungerar felfritt innan tågen tas i bruk.
Tågen är av den senaste modellen C30. 2027 kommer de att kunna trafikera den första nya sträckan – mellan Akalla och Barkarby. Men redan nu kommer de att börja användas i det befintliga tunnelbanesystemet.
– Jag har varit med sedan planeringen började – från de första sprängningarna i bergen till att vi nu installerar rulltrappor, tekniska system och testar de nya tågen. Att se dem rulla för första gången gör allt väldigt konkret – det är fantastiskt att få följa hela processen ända hit, säger Jörgen Niklasson.
Utöver de här åtta tågen kommer självkörande tåg till nya gula linjen att köpas in – men vilken modell det blir är inte klart ännu.
