- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Utbyggd depå i Högdalen
2026
Då är hela arbetet klart
2,5 km
Så lång blir den nya tunneln
2026
Då är hela arbetet klart
2,5 km
Så lång blir den nya tunneln
Bakgrund
Tågen i tunnelbanan behöver tvättas, städas och repareras, så att alla vi som reser med tunnelbanan kan åka i hela och rena vagnar. Men dagens depåkapacitet räcker inte till när Stockholms tunnelbanan växer. Därför bygger vi ut tunnelbanedepån i Högdalen, en viktig del i utbyggnaden av nya tunnelbanan.

Illustrationen visar utbyggnaden av Högdalsdepån. Illustration: Region Stockholm/Martin Thelander.
Mer depå i Högdalen
Högdalsdepån byggs ut med nya byggnader och större kapacitet. Vi bygger bland annat nya uppställningshallar för tågen, en ny tvätthall och en ny saneringshall. I framtiden kommer depån att kunna ta emot ungefär dubbelt så många tåg som idag.

Söder om Hökarängens station kommer tågen att kunna åka ned i den nya tunneln till depån. Illustration: Region Stockholm/WSP.
Vi bygger en ny tunnel
Mellan Högdalsdepån och Hökarängen bygger vi en ny tunnel så att depån ska kunna ta emot tåg från både Grön linjes Farstagren och Hagsätragrenen, som i framtiden blir en del av Blå linje. I anslutning till tunneln bygger vi en ny underjordisk uppställningshall.
Tyck till
Titta på filmen – Därför bygger vi ut depån i Högdalen

Nyheter

Gång- och cykelvägar öppnar 2026

Tunneln är klar – hål hela vägen från depån till Hökarängen

Hög smäll var från tunnelbygget

Kartan visar var vi spränger under jord

Fågelperspektiv på arbetet i Hökarängen

Arbete på natten när spår läggs på plats