Sprängfyllt år går mot sitt slut
En hel del sprängningar. Och en hel del utlastat berg. Men även ett viktigt beslut för tunnelbanan till Älvsjö. Så kan man sammanfatta året för nya tunnelbanan.
Arbetet utgår från arbetstunnlarna som leder ner till arbetsplatserna under jord. Och i år har nästan alla arbetstunnlar blivit klara. Nu blir det fullt fokus på spår- och servicetunnlar och andra utrymmen som behövs under och ovan jord.
På Blasieholmen finns det redan en arbetstunnel från 1970-talet. I augusti började arbetet med att öppna upp den, för att dra vidare Blå linje från Kungsträdgården:
Första plattformsutrymmet blev klart
För Blå linje till Barkarby, sträckan där tunnelbanebygget kommit längst, har två tredjedelar av allt berg sprängts ut. Det var också i Barkarby som det första plattformsutrymmet blev färdigt. I februari såg det ut så här:
Vägval klart
Närmare 300 synpunkter kom in under samrådet för tunnelbanan till Älvsjö. I december togs ett viktigt beslut. Nu har trafiknämnden i Region Stockholm bestämt vilken väg som tunnlarna ska gå. De nya stationerna blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och slutstationen Älvsjö.
Eftersom tunnelbanan blir längre ska även depån i Högdalen byggas ut. I juni gick första salvan för arbetstunneln som behövs för att bygga en tunnel som kopplar ihop Högdalsdepån med Gröna linjen i Hökarängen.
Är du nyfiken på vad som händer 2022? För de senaste nyheterna, följ oss på Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00