Arbetet utgår från arbetstunnlarna som leder ner till arbetsplatserna under jord. Och i år har nästan alla arbetstunnlar blivit klara. Nu blir det fullt fokus på spår- och servicetunnlar och andra utrymmen som behövs under och ovan jord.
På Blasieholmen finns det redan en arbetstunnel från 1970-talet. I augusti började arbetet med att öppna upp den, för att dra vidare Blå linje från Kungsträdgården:
Första plattformsutrymmet blev klart
För Blå linje till Barkarby, sträckan där tunnelbanebygget kommit längst, har två tredjedelar av allt berg sprängts ut. Det var också i Barkarby som det första plattformsutrymmet blev färdigt. I februari såg det ut så här:
Vägval klart
Närmare 300 synpunkter kom in under samrådet för tunnelbanan till Älvsjö. I december togs ett viktigt beslut. Nu har trafiknämnden i Region Stockholm bestämt vilken väg som tunnlarna ska gå. De nya stationerna blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och slutstationen Älvsjö.
Eftersom tunnelbanan blir längre ska även depån i Högdalen byggas ut. I juni gick första salvan för arbetstunneln som behövs för att bygga en tunnel som kopplar ihop Högdalsdepån med Gröna linjen i Hökarängen.
Är du nyfiken på vad som händer 2022? För de senaste nyheterna, följ oss på Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.