Stödkonstruktion för hisschakt i Stigbergsparken

I februari påbörjas arbetet med en så kallad stödkonstruktion, som är en viktig del i att bygga det djupa hisschaktet för station Sofia.

Stödkonstruktionen kommer att fungera som en skyddande vägg runtom schaktet för att inte jordmassor ska rasa ned, eller för att vatten ska läcka in. De förberedande arbetena för stödkonstruktionen har pågått sedan december 2021, med schaktning och utlastning av berg och jord.

De stora arbetena med stödkonstruktionen startar under februari. I samband med detta kommer maskiner att köras in på arbetsområdet och monteras ihop.

Stödkonstruktionen utgörs av så kallade sekantpålar. Metoden med sekantpålning innebär att ett hål borras i jorden ner till berget och sedan fylls med betong. Nästa hål borras och gjuts intill det första och så vidare, tills man har en tät stödkonstruktion. Arbetet kommer tidvis att medföra buller.

Arbetet med sekantpålningen förväntas pågå fram till och med tidig sommar 2022. Därefter kommer sprängningsarbeten av schaktet att påbörjas. Det arbetet innebär bland annat borrning, sprängning och lastning av berg. Parallellt kommer stag att borras ned i berget. Stag är stålstänger som förankrar stödkonstruktionen runt schaktet. Arbetsmomentet med stödkonstruktionen beräknas vara färdigt i slutet av 2022.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.