200 personer jobbar under jord i Hagastaden

Nu jobbar fler än någonsin under jord i Hagastaden. Runt 200 personer är sysselsatta med att bygga den nya stationen och spårtunnlarna som leder dit.  

Nyhet  Arenastaden, Nya tunnelbanan  2024-09-30
Bygget av station Hagastaden under jord. Byggställningar och byggarbetare i brandgula kläder.
Arbetet med station Hagastaden kommer längre för varje dag. Så här ser norra änden av plattformen ut just nu. Foto: Region Stockholm

Både norr och söder om den nya stationen hörs det dova mullret som påminner om att Gröna linjen sprängs ut under jord. I Hagastaden är det värsta oväsendet över, men det betyder inte att arbetet har tappat fart. Under jord är fler än någonsin i gång och jobbar.    

Just nu jobbar vi i alla faser parallellt. I ena änden spränger vi tunnlar och i andra änden sätter vi upp gipsväggar och kabelstegar, det är lite speciellt, säger Sofia Edoff, projektchef på NCC.   

Projektchef Sofia Edoff har axellångt ljust hår.
Sofia Edoff, projektchef NCC.

För att komma i mål med uppdraget behövs bland annat bergarbetare, anläggningsarbetare och installatörer – men också de som håller stenkoll på frågor som inköp, ekonomi och arbetsmiljö. Just nu är hela gänget runt 200 personer. En stor arbetsplats, på en begränsad yta.    

Det är en logistisk utmaning. Vi har bara en väg ner till tunnelsystemet under jord. Den är 600 meter lång och riktigt smal på sina håll. Här tar vi emot 500 leveranser i veckan, kör ner busslaster med personal och transporterar ut tonvis med berg. Och samtidigt bygger vi en station där nere. Det är verkligen som att lägga ett pussel.   

Händelserikt varje dag

Det blir många timmar planering varje dag för Sofia Edoff och hennes kollegor, som de närmaste månaderna faktiskt kommer att bli ännu fler. Det behövs fler som jobbar med ytskikt, att få konsten på plats, som lägger golv, sätter kakel och bygger biljettkurer. Och ansvarar för all el, belysning, ventilation och sprinklersystem.   

Det är otroligt mycket som händer på det här bygget varje dag. Den här veckan hoppas jag att vi tar oss 15–20 meter till med tunneln, att biljetthallen under Karolinska kommer några etapper längre och att ledningsomläggningarna som vi gör på Karlbergsvägen går bra. Det är intensivt, men också väldigt roligt, säger Sofia Edoff.  

Tystare ovan jord på fler platser 

Det är inte bara i Hagastaden som bergsprängningarna är klara och arbetet under jord har bytt fokus. På framdriftskartorna för Grön linje till Arenastaden, Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort och den nya tunneln till depån i Högdalen kan du se vilka delar som återstår att spränga ut. För Blå linje till Barkarby är tunnlar och stationer färdigsprängda.  

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00