Planeringen av Gul linje till Älvsjö har pågått i flera år. Allt från linjens dragning, till var stationerna ska ligga och arbetsområdenas utformning har stötts och blötts i samråd med allmänheten och berörda intressenter. Under våren ställs järnvägsplanerna ut för granskning. Det är sista steget innan de skickas in till Trafikverket för godkännande.
En närmare titt på stationerna
De sex stationerna på Gul linje är: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Arbetet med utformningen pågår för fullt och nu är de första visionsbilderna klara. Bilderna visar hur entréerna på tre av stationerna kan se ut.
– Det är jätteroligt att äntligen kunna dela med oss av de första visionsbilderna. Det ligger mycket arbete bakom och det är många detaljer som måste stämma i ett så här komplext bygge, säger Johan Brantmark, chef för Gul linje till Älvsjö.

Viktig bytespunkt blir viktigare
Visionsbilden för station Liljeholmen visar ett utbyggt stationshus och en ny entré mot Trekantsparken. Här kliver man av eller på hissen med utsikt mot parken och sjön. De skissartade byggnaderna bakom stationshuset visar den planerade utbyggnaden av Liljeholmens galleria, nya bostäder och kontor.
– Liljeholmen blir en ännu viktigare bytespunkt i framtiden. Här möjliggör vi smidiga byten mellan Gul linje, Röd linje, tvärbana och bussar. Liljeholmen är ett område i förändring med flera stora stadsutvecklingsprojekt i närområdet med många nya bostäder, säger Kajsa Nilsson, projektledare för planering av Gul linje.

Ny station i ny stadsdel
Visionsbilden för station Årstafältet visar en uppgång som hamnar mitt i ett nytt bostadskvarter. Bakom biljettlucka och spärrar kommer sex snabbhissar att ta dig ned till plattformen.
– På Årstafältet bygger Stockholms stad en helt ny stadsdel med flera tusen nya bostäder. Då blir tunnelbanan en viktig pusselbit för att förse området med bra och effektiv kollektivtrafik, säger Kajsa Nilsson.

Ny plattform under Blå linje
På Fridhemsplan byggs Gul linjes plattform under Blå linje. Visionsbilden visar passagen till de rulltrappor som tar dig ned till plattformen.
De första visionsbilderna på stationerna Årstaberg, Östbergahöjden och Älvsjö kommer att bli klara senare under våren.