Den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö blir den första som inte går förbi T-centralen. Nu är det dags för nästa steg i planeringen, att välja vilken dragning linjen ska ha genom stan. Efter det första samrådet vid årsskiftet har det utkristalliserat sig två alternativ.
– Vi fick in många synpunkter, inte minst på hur linjen ska dras. Vi har utrett detta under våren och väljer att jobba vidare med två dragningar, som båda skulle ge stor nytta, men på lite olika sätt, säger Jörgen Altin, huvudprojektledare för tunnelbanan till Älvsjö.
Den östliga dragningen via Hornstull och Södersjukhuset ger bra access till viktiga målpunkter och en riktigt bra station för alla nya bostäder på Årstafältet, medan den västliga dragningen via Liljeholmen går genom fler helt nya bostadsområden. Den är ett par kilometer kortare, vilket ger en något kortare restid.
– Nu visar vi upp de här två alternativen och redovisar de fördelar och nackdelar som båda har. Jag hoppas på att vi får in många kloka synpunkter igen. Det är ju nu när vi är i början av vår planeringsprocess som möjligheterna att påverka är som störst, säger Jörgen Altin.
Samråd om lokalisering:
Samrådet pågår mellan 2 och 30 juni.
All information och möjlighet att lämna synpunkter finns i en samrådsportal.
Tisdagen den 15 juni klockan 16–18, torsdagen den 17 juni klockan 18–20 och måndagen den 21 juni klockan 18–20 är du välkommen på digitalt samrådsmöte.
Alternativ Väst:
• Sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.
• 7, 8 kilometer
• Cirka 10 minuters restid Älvsjö-Fridhemsplan
Alternativ Öst:
• Sex stationer: Fridhemsplan, Hornstull, Södersjukhuset, Årstafältet, Östberga och Älvsjö
• 9, 6 kilometer
• Cirka 11,5 minuters restid Älvsjö-Fridhemsplan
Bortvalda sträckningar:
Via Marieberg, Stora Essingen, Gröndal, Aspudden, Solberga Zinkensdamm, Årsta och Västberga.