Publicerad: 2019-10-25
– Vi har hittat ett jättebra läge för stationen. Det blir uppgångar på båda sidor om järnvägen och det kommer att passa både boende och de som jobbar i området, säger Malin Harders, projektchef för Gul linje till Arenastaden.
En mer sammanhållen stad
En stor del av den nya bebyggelsen hamnar nära den nya tunnelbanestationen, men det blir nya bostäder även utmed andra delar av Solnavägen, som ska förvandlas till en stadsgata, fylld av liv och människor.
– Tunnelbanan bidrar till en mer sammanhållen stad, och stadsdelar som gamla Råsunda, Arenastaden och Hagalund länkas samman med de nya stadskvarter som växer fram längs Gula linjens sträckning, säger Ann-Christine Källeskog, stadsarkitekt och plan- och exploateringschef, Solna stad.
Arbeten i Rudviken
Det första som kommer märkas av nya tunnelbanan i området är arbeten i Rudviken, nära den kommande stationen i Södra Hagalund. Här ska en av tre arbetstunnlar byggas som behövs för att bygga ut Gul linje till Arenastaden. Byggtiden för Gula linjen är cirka sex år.
Just nu och fram till 13 november samråder Solna stad om detaljplanen för området närmast tunnelbanestationen.
Vill du veta mer om konsten på stationen Södra Hagalund? Läs vår intervju med konstnären Pia Törnell.
Visionsbild: Humlegården/Archus Arkitekter