- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Frågor och svar
Allmänt
Varför byggs Gul linje till Älvsjö?
Den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs för att möjliggöra tiotusentals nya bostäder, avlasta befintlig kollektivtrafik och göra det enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm.
Vilka stationer får linjen?
Gul linje får stationerna Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö.
Hur lång tid kommer det att ta att åka mellan Fridhemsplan och Älvsjö?
Hela resan kommer att ta 10 minuter.
Varför valdes den här sträckan?
När vi ska bygga ny tunnelbana görs ett omfattande utrednings- och planeringsarbete. Vi tittar bland annat på framtida stadsutveckling, trafik- och reseanalyser, och tekniska förutsättningar. Vi för även dialog med olika intressenter och de som bor där vi planerar att bygga.
Flera olika sträckor har undersökts och den valda sträckan är den som möjliggör flest nya bostäder och som skapar bäst nytta i förhållande till inverkan på miljö och viktiga naturvärden.
Läs mer om valet av sträcka i lokaliseringsutredningen från 2021
Hur många resenärer beräknas åka med linjen?
År 2050 beräknas linjen ha ungefär 75 000 resenärer per dygn.
Varför byggs linjen fristående från dagens tunnelbana?
En fristående linje möjliggör nya och moderna lösningar så som självkörande tåg samtidigt som linjen blir mindre känslig för störningar och stopp i övriga tunnelbanenätet.
Kan linjen förlängas i framtiden?
Gul linje kommer att byggas på ett sådant sätt som gör det möjligt att förlänga den i framtiden, om det skulle komma ett sådant politiskt beslut.
Teknik och stationer
Hur djupt byggs stationerna?
Stationerna på Gul linje byggs ungefär 30–60 meter under markytan.
Varför används hissar istället för rulltrappor?
Hissar ger resenären en kort restid och smidigare resa mellan markyta och plattform. Resan tar 20–30 sekunder från att dörrarna stängs tills att de öppnas. Även byggskedets omfattning minskar, det tar kortare tid att bygga stationerna jämfört med att bygga rulltrappsschakt i varje ände av stationen. Stationerna på Gul linje får 5–8 hissar, undantaget Fridhemsplan.
Kommer stationerna få plattformsdörrar?
Ja, alla stationer på Gul linje kommer att byggas med plattformsdörrar. Plattformsdörrar förhindrar att människor hamnar på spåret och förbättrar även luft och klimat på stationen. Plattformsdörrar finns i dag på pendeltågsstationerna Odenplan och Stockholm City.
Blir det konst på de nya stationerna?
Ja, Stockholms långa tradition med konst på stationerna fortsätter med Gul linje – liksom för alla andra tunnelbanestationer som vi håller på att bygga.
Den konstnärliga utformningen gör resan till något mer än en transport mellan två platser. Den kan engagera, stimulera och väcka nyfikenhet. Den fyller dessutom en viktig funktion för orientering och trygghet. Också den som inte är så bra på att läsa eller har ett extra behov av trygghet genom igenkänning ska klara sig bra i tunnelbanan.
Vilka tåg kommer att köra på linjen?
Det är ännu inte bestämt vilka tåg som ska trafikera Gul linje. Det blir självkörande tåg på sträckan. Och det kommer att upphandlas längre fram.
Vad är en depå och var ska den ligga?
Tågen i tunnelbanan behöver tvättas, städas och repareras, så att alla vi som reser med tunnelbanan kan åka i hela och rena vagnar. Det här görs i en depå. I depån finns det också uppställningshallar där tågen kan parkeras när de inte är i trafik.
Gul linjes depå planeras att byggas i Älvsjö industriområde.
Påverkan
När börjar ni bygga?
Planeringen av Gul linje till Älvsjö har pågått sedan 2020 och beräknas ta cirka 5 år. Byggstart planeras till 2025 under förutsättning att nödvändiga tillstånd är klara. När spaden sätts i marken är byggtiden beräknad till 9 år.
Hur kommer jag att påverkas under byggtiden?
Projektet befinner sig i ett tidigt skede och exakt hur utbyggnaden ska genomföras är inte klart. Att bygga tunnlar går inte obemärkt förbi, och närområdet kommer att påverkas under längre perioder av byggskedet. Vi informerar löpande om hur planeringsarbetet går framåt och vi kommer kunna vara mer detaljerade ju närmare vi kommer byggstart.
Var kommer etableringsytor och arbetstunnlar att ligga?
I foldern som togs fram för samrådet i juni 2024 så är de planerade arbetsområdena markerade: Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö