Aktuella arbeten i Vasastaden

Karta som visar arbeten i Vasastaden.

Preliminär framdrift mot Odenplan. Klicka på kartan för att göra den större.

Arbeten under jord

Nu pågår arbeten med att borra och spränga ut spårtunnlar från den nya stationen Hagastaden. Tunnlarna borras och sprängs ut söderut mot Vasastaden. Arbetena med att spränga ut tunnlarna mot Odenplan kommer att pågå till och med sommaren 2025. Det sista vi gör är att ansluta tunnlarna till befintlig grön linje.

De gulmarkerade ytorna visar arbetsområden för utrymningsvägarna som ska byggas. Klicka på kartan för att göra den större.

Arbeten ovan jord

Eftersom sträckan mellan Odenplan och Hagastaden går i två separata enkelspårstunnlar som löper på olika nivåer så är det inte möjligt att utrymma mellan tunnlarna under mark. Därför behöver vi bygga två utrymningsvägar från båda spårtunnlarna direkt upp till ytan via trappor. Det gör det möjligt att utrymma tunnlarna händelse av brand eller annan allvarlig händelse.

Påverkan på området

Arbetena med utrymningsvägarna medför periodvis buller och begränsad framkomlighet för boende i fastigheterna närmast arbetsområdet. Arbetena beräknas pågå till och med årsskiftet 2025/2026.

Läs mer om utrymningsvägarna

Arbetstider

Vi arbetar dygnet runt men arbetstiderna anpassas efter de bullervillkor som finns. Tunnelsprängningar kan ske helgfria vardagar och lördagar mellan klockan 07 och 22. Vilka dagar vi spränger och hur ofta beror på hur arbetet framskrider. Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs på helgfria vardagar klockan 07–22.

På lördagar har vi godkännande från Stockholm stad att utföra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna klockan 09-19.

Ta del av beslutet.

Ovan jord arbetar vi med bullrande arbeten helgfri måndag till fredag kl. 07.00–19.00 Övrig tid får vi jobba med arbetsmoment som inte låter lika mycket.

Klicka här för att registrera eller avregistrera dig från spräng-sms

Tidplan

Arbetena med att spränga ut tunnlar och plattformsutrymmen beräknas vara klart 2025. Sedan bygger vi klart biljetthallar och utrymmen för till exempel rulltrappor och hissar samt lägger spår, installerar signalsystem och allt annat som behövs i tunnelbanan. Det sista vi gör är att provköra med tåg och testa alla tekniska system innan Grön linje till Arenastaden öppnar för trafik 2028