Aktuella arbeten vid Dalvägen - Hagalund

Karta över arbetsområden vid Dalvägen och Hagalund.

Nya tunnelbanans arbetsområden. Klicka på bilden för att se den i ett större format. Klicka på kartan för att göra den större.

Arbeten vid Dalvägen

I korsningen Dalvägen/Pyramidvägen bygger vi station Arenastadens norra entré. Bergmassorna transporteras bort via en arbetstunnel vid Dalvägen

Arbeten vid Hagalundsgatan

Vid Hagalundsgatan bygger vi Arenastadens södra entré. Vid Tvärbanan har ett område stängslats in och gång- och cykelvägen är avstängd under byggtiden. På grund av arbetena har Hagalund Frösunda vårdcentral flyttat till tillfälliga lokaler under byggtiden.

Vid Kyrkbacken har vi en etableringssyta för bodar, en vattenreningsanläggning samt uppställningsyta för maskiner och material. Parkeringsplatsen vid Kyrkbacken kommer vara avstängd under byggtiden.

Vid Klövervägen byggs ett teknikhus för ventilation.

Vi spränger ovan och under jord

Vi spränger bort berg både ovan och under jord för biljetthallarna och rulltrappsschakten.

Se hur långt vi har kommit

På framdriftskartan kan du se hur mycket berg som sprängts ut och var vi planerar spränga de närmaste veckorna. Arbetena utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.

Arbetstider

Vi arbetar dygnet runt men våra arbetsmoment anpassas efter riktvärden för buller. Arbetstider för moment under jord som låter mycket, som borrning och sprängning, är som regel helgfria vardagar klockan 07.00–22.00. Sprängningar kan även ske på lördagar klockan 09.00-17.00.

Ovan jord arbetar vi med bullrande arbeten helgfri måndag till fredag kl. 07.00–19.00 Övrig tid får vi jobba med arbetsmoment som inte låter lika mycket.

Klicka här för att registrera eller avregistrera dig från spräng-sms

Tidplan

Arbetena med att spränga ut tunnlar och plattformsutrymmen beräknas vara klart årsskiftet 2025-2026. Sedan bygger vi klart biljetthallar och utrymmen för till exempel rulltrappor och hissar, samt lägger spår, installerar signalsystem och allt annat som behövs i tunnelbanan. Det sista vi gör är att provköra med tåg och testa alla tekniska system innan Grön linje till Arenastaden öppnar för trafik 2028