De nya stationerna

Visionsbild från plattformen på station Arenastaden.

Arenastaden

Gröna linjens nya slutstation ger fler resmöjligheter till växande Arenastaden. Här finns kontor, shopping och evenemang som lockar många besökare. Restid från Arenastaden till T-Centralen blir 11 minuter.

Visionsbild från framtidens plattform i Barkarby.

Barkarby

Med Blå linje till Barkarby blir området en viktig knutpunkt. Här skapas nya förbindelser och Stockholmsregionen länkas ihop med Mälardalen. Restid mellan Barkarby och T-Centralen blir 26 minuter.

Visionsbild från framtidens plattform på station Barkarbystaden.

Barkarbystaden

Ny stadsmiljö växer stadigt fram på Barkarby gamla flygfält. Station Barkarbystaden byggs på Blå linje bland bostadskvarter med närhet till skolor, handel, service, kultur och natur.

En grupp människor som går runt i en tunnelbanestation.

Fridhemslpan

Den nya gula linjen får en plattform under Blå och Grön linje. Fridhemsplan blir därmed en ännu viktigare bytespunkt mellan flera tunnelbane- och busslinjer.

Illustration från Gullmarsplans nya hissar.

Gullmarsplan

På Gullmarsplan blir det en ny plattform för Blå linje under gröna linjen. I Mårtensdal byggs en uppgång. Det blir nära byten mellan bussar, tvärbana och Grön linje. Från Gullmarsplan tar resan 6 minuter till T-Centralen.

Visionsbild för Hagastadens södra biljetthall.

Hagastaden

Stationen ligger på Grön linje i Hagastaden som knyter ihop Solna med Stockholm. Totalt kommer 6000 bostäder och 50 000 arbetsplatser rymmas här. Restid från Hagastaden till T-Centralen är 7 minuter.

Tunnelbaneperrong med människor som väntar och stiger av och på tågen, omgiven av en grönaktig vägg och tak i guldton. En skylt visar "Hammarby kanal", och klockor hänger från taket.

Hammarby kanal

Stationen byggs på Blå linje under Hammarby kanal med en uppgång på Katarina Bangata på Södermalm och en uppgång vid tvärbanan i Luma i Hammarby Sjöstad.

Visionsbild från plattformen på Järla station. Människor står på ett golv i olika färger och väntar på ett tåg som rullar in.

Järla

Järla byggs på Blå linje i nära anslutning till Saltsjöbanan, bussar och många nya bostäder. Härifrån reser framtidens resenärer till T-Centralen på 10 minuter.

En person som cyklar på en gångväg framför den nya tunnelbanestationen i Liljeholmen.

Liljeholmen

I den växande stadsdelen Liljeholmen planeras en ny station för gula linjen. Denna kommer att byggas under den befintliga röda linjen och ger smidiga byten mellan tunnelbana, buss och tvärbana.

Visionsbild Station Nackas biljetthall.

Nacka

Nacka blir ny slutstation på Blå linje och byggs mellan Jarlaberg och Nacka Forum – nära bostäder, handel, skolor och arbetsplatser. Från station Nacka reser framtidens resenärer till T-Centralen på 12 minuter.

En grupp människor som går runt på en plattform där tunnelbanan åker in.

Sickla

Från den nya tunnelbanestationen reser framtidens resenärer till T-Centralen på 8 minuter med Blå linje. Sickla blir en viktig knutpunkt för byte mellan tunnelbana, bussar, Saltsjöbanan och Tvärbanan.

En grupp människor som går runt på en plattform.

Slakthusområdet

Mitt i den nya stadsdelen byggs en ny station på Blå linje med två uppgångar. Här blir det nära till mat, kultur och de stora arenorna. Från Slakthusområdet tar resan till T-Centralen 8 minuter.

Visionsbild från station Sofia där människor går in och ut från hissar.

Sofia

Station Sofia, på Blå linje, får en entrébyggnad i Stigbergsparken. Resenärerna tar sig med åtta snabbgående hissar till och från plattformen som kommer att ligga cirka 100 meter under marknivån.

Visionsbild Södra Hagalunds plattform. Människor står på plattformen och väntar på ett tåg som kommer in. I taket syns ljusgröna ljusfläckar.

Södra Hagalund

Vid den nya stationen Södra Hagalund, på Grön linje, växer nya kvarter fram. Stationen får stor betydelse för områdets utveckling. Restid från Södra Hagalund till T-Centralen blir 9 minuter.

Karta över stationens entréer i Årstaberg.

Årstaberg

Årstabergs station, på Gul linje, blir en viktig bytespunkt där resenärerna kan byta mellan tunnelbana, pendeltåg, tvärbana och bussar. Planer finns på att bygga fler bostäder och arbetsplatser.

En grupp människor som går längs en gata mot tunnelbanestationen vid Årstafältet.

Årstafältet

På Årstafältet byggs en ny stadsdel med bostäder, handel och arbetsplatser. Den nya tunnelbanestationen, på Gul linje, blir en viktig pusselbit för att förse den nya stadsdelen med effektiv kollektivtrafik.

Karta över entréerna på station Älvsjö.

Älvsjö

Den nya tunnelbanestation kommer att ligga på Gul linje mellan Älvsjö centrum och Stockholmsmässan. Det ger goda kommunikationer till pendeltåg och bussar samt till befintlig och planerad bebyggelse.

Karta över entréer på stationen på Östbergahöjden.

Östbergahöjden

Gul linje och den nya stationen Östbergahöjden ökar tillgängligheten till stadsdelen och möjliggör byggandet av fler bostäder och arbetsplatser.