Idag står det 72 träd i Stigbergsparken – lindar, ekar, körsbärsträd, almar och apelträd. Under de närmaste veckorna kommer ett tiotal av träden att tas ner, för att göra plats för bygget av den nya tunnelbanestationen Sofia.
– Vi vet att det är många som uppskattar de fina, uppvuxna träden i parken och vi tar bara ner de träd som vi måste för att kunna bygga. De andra träden gör vi allt vad vi kan för att skydda under byggtiden, säger Michaela Caballero Rosenholm, hållbarhetshandläggare för tunnelbanan till Södermalm.
50 träd – viktigt med skydd
För sju träd pågår arbete med att planera en flytt till en annan del av Stockholm. Minst 50 träd kommer att stå kvar i parken – men under den långa byggtiden behöver flera av dem skyddas. Det handlar om självklara insatser som att sätta upp stängsel runt träden och binda upp grenar vid transportvägar, men också om mer avancerade åtgärder:
– Vi anpassar oss efter varje träd, eftersom de har lite olika behov. Det finns till exempel en stor gammal ek som behöver lite särskild omsorg. Ekar behöver ständig tillförsel av organiskt material från marken, så vi kommer att markförbättra under våren. Sedan lägger vi stålbalkar runt eken, som markbeläggningen vilar på, för att skydda rötterna, beskriver Michaela Caballero Rosenholm.
Där det kommer att gå tunga transporter förstärks marken runt träden och ovanpå läggs körplåtar, för att hindra att marken packas för hårt runt rötterna.
Hundar får nytta av träden
En del av de träd som tas ner kommer att komma till användning på andra ställen. Tre hundrastgårdar kommer att få nya stammar och några stammar kommer att användas som sittgrupp i en park.
Arbetet med att ta ner träden sker under mars månad, men sedan kommer det att dröja ett tag innan byggarbetena i parken börjar, eftersom upphandlingen av bygget är överklagad.
– Vi behöver ta ner träden nu, när tjälen har släppt, men innan fåglarna börjar bygga bon. Tyvärr kan vi inte dra igång direkt och börja bygga sen, vilket var planen, men vi är redo så fort besked kommer, säger projektchef Andreas Burghauser.
Fakta om station Sofia
• Här delar sig Blå linje från Kungsträdgården. Man kommer att kunna ta tunnelbanan till Nacka, till Hagsätra eller mot T-centralen och vidare norrut.
• Plattformen ligger 100 meter under Stigbergsparken. Det blir en av världens djupaste tunnelbanestationer.
• Eftersom stationen ligger så djupt kommer man att åka upp och ner till plattformen i åtta stora, snabba hissar. Med rulltrappor skulle det ta fem minuter att komma upp, med hiss kommer det att ta cirka 30 sekunder.
• Station Sofia kommer att ha ungefär lika många resenärer som Hornstull har idag.