Spårtunnlarna mellan Akalla och Barkarbystaden har successivt närmat sig varandra från varsitt håll i flera år – nu har sista stenen sprängts ut.
– Det är stort. Det är det första stora genomslaget i utbyggnaden av tunnelbanan, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby.


Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby. Här – mellan Akalla och Barkarby har tunnlarna mött varandra. Klicka på kartan för att se den i ett större format.
Stor berghög
På den här sträckan kommer tågen att gå åt varsitt håll i varsin tunnel, så just nu sprängs två enkelspårstunnlar ut. Den sista salvan i den första tunneln gick på torsdagseftermiddagen. Den sprängde bort cirka 4,5 meter berg som stod i vägen för att skapa en sammanhållande tunnel på cirka en kilometer.
– Det är lätt att tro att det ska bli öppen gata efter att man sprängt sista salvan. I själva verket blev det en ganska stor berghög där man kunde skymta andra sidan, säger Anna Nylén.

Akalla och Barkarbystaden.
För att kunna ta sig igenom hela tunneln måste berghögen bort, spränggaserna måste vädras ut, det ska skrotas och berget ska förstärkas med bult och sprutbetong.
LÄS MER:
Så spränger vi
Samtidigt fortsatte arbetet med det andra tunnelröret – och under de närmsta dagarna blir det sannolikt genomslag även där.
– Då är båda våra spårtunnlar genomgående, det känns riktigt bra. Ett tydligt kvitto på hur vårt arbete går framåt, säger Anna Nylén.
80 procent klart
Det är fortfarande en bit kvar innan man kan ta sig hela vägen från Akalla till Barkarbystaden – men genomslaget är samtidigt ett startskott för en ny fas i projektet.
– Vi har sprängt ut 80 procent av allt berg, så sprängarbetet går mot sitt slut. Nu blir det full fart med betongarbeten istället, säger Anna Nylén.