- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Aktuella arbeten på Blasieholmen
Tunnelbanan förlängs från Blasieholmen
På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut nära Museikajen och har åter tagits i bruk nu när tunnelbanan förlängs. Cirka 1,4 kilometer långa spår- och servicetunnlar förlängs från Blasieholmen, in under Skeppsholmen, vidare ut under Saltsjön via Södermalm till Nacka och Söderort.
Arbetstider
Betong- och markarbeten i tunnlarna pågår måndag till lördag, kl. 07-22. Tystare arbeten kan ske nattetid.
Sprängningsarbetet i projektet är avslutat. Transporter av bergmassor på pråm till tunnelbygget kan komma att ske.
Ovan jord kan bulleralstrande arbeten förekomma; främst motorljud från lastbilar som körs på arbetsområdet.
Påverkan på området
Resenärer på Kungsträdgårdens station kan periodvis känna av arbetet, men tågtrafiken påverkas inte.
Hamnmagasinen och Tullhuset som ligger inom arbetsområdet hyrs av Stockholms stad och vi ansvarar för att återlämna dem i befintligt skick när arbetet är avslutat. Under den tid vi är på platsen kommer hamnmagasinen att användas som förråd och Tullhuset som platskontor för nya tunnelbanan och anlitade entreprenörer.