- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Aktuella arbeten i Nacka
Tunnelarbeten
I tunnlarna mellan stationerna Sickla, Järla och Nacka pågår installationer, betongarbeten, markarbeten och VA-arbeten.
Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs helgfria vardagar klockan 07–22 och på lördagar klockan 09–17. Där tunnlarna ligger långt ifrån bostäder kan stomljudsalstrande arbete göras dygnet runt.
Arbeten vid station Sickla
I Sickla byggs biljetthallar och framtida entréer till tunnelbanan. Nu pågår installationer, betong-, mark- och VA-arbeten i tunnlar och vid biljetthallen.
Ovan jord i Sickla
Mellan Värmdövägen och Sickla köpkvarter pågår arbete med delar av tunnelbanans biljetthall. I ett senare skede ska en entré byggas i korsningen Värmdövägen och Alphyddevägen.
Arbete ovan jord i Sickla görs huvudsakligen på helgfria vardagar klockan 07–19. Vid tunnelbanans arbetsområde mellan Värmdövägen och Sickla köpkvarter görs arbete dygnet runt.
I Sickla finns även utökat tillstånd för betongarbeten.
Tidplan station Sickla
Nu pågår installationer, betongarbeten, markarbeten och VA-arbeten i tunnlar och vid biljetthallen. Därefter ska alla byggnader och tillhörande konstruktioner byggas klart ovan och under jord. Spår, el och olika tekniska system ska installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift. Trafikstart är år 2030.
- Betongarbeten biljetthallar och tunnlar: 2023–2026
- Byggarbete och installationer: 2025–2028
- Spår, el, signalsystem och telesystem: 2027–2028
- Testkörning, system- och tekniktester: 2028–2030
- Trafikstart Blå linje till Nacka: 2030
Pågående arbete med tunnelbanan i Sickla utförs huvudsakligen av CRTG Engineering på uppdrag av Region Stockholm.
Vid korsningen Värmdövägen-Sickla industriväg ligger Sickla Central där två entréer till tunnelbanan ska ligga. Biljetthallen i bottenvåningen är förberedd och tunnelbanan ska anslutas nerifrån tunneln med rulltrappor och hissar.
Arbeten vid station Järla
I Järla byggs biljetthall och två entréer till tunnelbanan. Nu pågår installationer, betong-, mark- och VA-arbeten i tunnlar och vid biljetthallen.
Ovan jord i Järla
Mellan Birkavägen, Kyrkstigen och Värmdövägen pågår betongarbeten ovan jord. Betongarbetet omfattar armering, formbygge och gjutning av betongkonstruktioner. Betongen utgör stommen i biljetthall och rulltrappsschakt. Parallellt med betongarbetet pågår olika sorters markarbeten på arbetsområdet.
Arbete ovan jord görs dygnet runt alla dagar i veckan fram till sommaren 2025.
Tidplan station Järla
Nu pågår installationer, betongarbeten, markarbeten och VA-arbeten i tunnlar och vid biljetthallen. Därefter ska alla byggnader och tillhörande konstruktioner byggas klart, både ovan och under jord. Spår, el och olika tekniska system ska installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift. Trafikstart är planerad till år 2030.
- Betongarbeten i biljetthall och tunnlar: 2023–2025
- Byggarbeten och installationer: 2025–2027
- Bana, el, signalsystem och telesystem: 2027–2028
- Testkörning, system- och tekniktester: 2028–2030
- Trafikstart Blå linje till Nacka: 2030
Pågående arbete i tunnlar och med biljetthallen i Järla utförs av CRTG Engineering på uppdrag av Region Stockholm.
Arbeten vid station Nacka
Station Nacka byggs i Centrala Nacka med entréer i Jarlaberg, på Vikdalsbron och i framtida stadsparken. Nu pågår arbete med biljetthallar i Jarlaberg och vid Vikdalsbron utanför Nacka Forum.
Ovan jord vid station Nacka
Vid de kommande entréerna vid Vikdalsbron, Stadsparken och i Jarlaberg pågår betongarbete ovan jord. Betongarbetet omfattar armering, formbygge och gjutning, samt montering av prefabricerade betongelement. Betongen utgör stommen i biljetthallar, rulltrappsschakt och hisschakt. Parallellt med betongarbetet pågår olika sorters markarbeten på arbetsområdet.
Arbete ovan jord vid station Nackas framtida entréer görs alla dagar i veckan, även lördag och söndag, klockan 07–19.
Tidplan station Nacka
Nu pågår installationer, betongarbeten, markarbeten och VA-arbeten i tunnlar och vid biljetthallarna. Därefter ska alla byggnader och tillhörande konstruktioner byggas klart, både ovan och under jord. Spår, el och olika tekniska system ska installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift. Trafikstart är planerad till år 2030.
- Betongarbeten i biljetthallar och tunnlar: 2023–2026
- Byggarbeten och installationer: 2025–2027
- Bana, el, signalsystem och telesystem: 2027–2028
- Testkörning, system- och tekniktester: 2028–2030
- Trafikstart Blå linje till Nacka: 2030
Pågående arbete med station Nacka utförs av Skanska på uppdrag av Region Stockholm.
Vilka tider får ni jobba?
Vi arbetar dygnet runt, alla dagar i veckan, men med olika arbetsmoment. Arbete får utföras dygnet runt så länge bullerriktvärden inte överskrids. Bullerriktvärden för tunnelbanans utbyggnad regleras i en miljödom från mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.
Vissa arbetsmoment går inte att utföra utan att riktvärden för buller överskrids. I de fallen ansöker vi om utökat tillstånd från kommunens miljöenhet.