Betongarbeten och tiotusen borrhål

Betongarbeten pågår just nu på flera platser i Barkarby och Barkarbystaden när utsprängda tunnlar ska bli tunnelbana med plattformar och uppgångar.

Arbetsområde med bland annat pågående betongarbeten. Byggnadsarbetare arbetar på flera ställen.

Betongjobb vid den östra tunnelbaneuppgången i Barkarbystaden. Uppgången ligger längs Barkarbyvägen precis som den västra uppgången.

Hur är läget Fredrik Björckebaum, tf projektchef för Blå linje till
Barkarby?

– Bra, vi jobbar på tillsammans med våra entreprenörer. Det är mycket som ska göras både ovan jord och nere i tunnlarna.

Förra året var det öppen tunnel i Barkarby för alla som ville titta. Hur var det?
– Det var roligt att kunna öppna stationen för tusentals intresserade och för oss var det en viktig milstolpe att vi tagit ut allt berg.


Vad händer med de utsprängda tunnlarna?
– Vi fortsätter att bygga stationerna med plattformar och uppgångar och ventilationsbyggnader. Det är en hel del betong som ska gjutas. Vi drar också vattenledningar i tunnlarna.


Kan du ge exempel på vad ni gör idag?
– Just nu borrar vi nere i tunnlarna. Mer än tiotusen hål ska borras i väggar och tak, så att vi kan montera konsoler för kablar, ventilation och utrustning av olika slag. Jobbet görs med borriggar längs hela tunnelbanesträckan och kommer pågå året ut.


Rullar tågen in efter det?
– Nej, sedan fyller vi tunnlarna med tunnelbana. Det som vi också kallar
installationer. I slutet av året börjar vi planera och installera kablar för
kraft och signaler.

Det är mycket på gång?
– Absolut och det är som ett pussel där varje bit ska passa in i det stora
tunnelbanebygget.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.