Här kan det bli ännu mer ny tunnelbana

Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda 12 olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.

Nyhet  Nya tunnelbanan  2024-01-12

Det är mycket som måste med när man börjar planera ny kollektivtrafik. Var tänker kommunerna i Stockholms län bygga många bostäder? Var är det eller kommer det att bli brister i kapaciteten som inte går att lösa med till exempel fler fordon eller smart planering av trafiken?

– Det här är en tidig utredning som bygger på det vi vet idag om till exempel planer på bostadsbyggande och trafiksituationen. Än så länge har vi inte tagit ställning till om det är tunnelbana eller spårväg som är det bästa alternativet, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.

Utredningen är ett samarbete mellan de två förvaltningar på regionen som jobbar med kollektivtrafik, trafikförvaltningen och förvaltning för utbyggd tunnelbana. Den visar översiktligt på vilka relationer som är värda att titta vidare på och varför.

Långt perspektiv

I Norrort är det till exempel många som tar bilen till jobbet – kan utbyggd kollektivtrafik flytta över pendlare dit? Och söder om stan växer Sköndal – kan det bli en ny slutstation på tunnelbanan eller en station på vägen mot Tyresö? Om Bromma flygplats blir en ny stadsdel – hur reser man bäst dit? Gula linjen, Gröna linjen, en helt ny linje? Behövs tunnelbana till Kungens Kurva?

– Det är många frågor kvar och vi har ett långt perspektiv när vi tittar på det här – var ska vi bo och hur ska vi resa om 15, 30, eller 40 år? Samtidigt har vi nu en uppbyggd organisation som kan planera och bygga ny tunnelbana, så jag hoppas att några av de sträckor vi vill utreda vidare kommer att hamna hos oss på nya tunnelbanan, säger Jörgen Altin.

Den 23 januari får regionens politiker en delrapportering av utredningsarbetet.

– I nästa skede kommer vi att titta på förslag till lösningar. För att dessa ska bli verklighet behöver också finansieringen lösas, något som regionen inte kan göra själv utan det behöver bli en förhandling mellan staten, kommuner och regionen, avslutar Jörgen Altin.

Det här ska utredas vidare:

  • Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
  • Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
  • Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
  • Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
  • Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
  • Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
  • Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
  • Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
  • Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
  • Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
  • Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka – Flemingsberg – Högdalen
  • Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00