Första rälsen på plats i nya tunnelbanan 

Nu är de första långa rälerna nere i tunnlarna under Kungsträdgården – snart kan arbetet med att lägga spåren börja här och på andra platser i nya tunnelbanan. Bild: Region Stockholm

Räls lastad på trailerbil på väg ner under jord.

Transporten med räls i den gamla arbetstunneln från 1970-talet kräver millimeternoggrann styrning.

Mitt i natten körde den 24 meter långa trailerbilen lastad med de första spåren ner i den gamla arbetstunneln från 1970‑talet. Tunneln är både smal och kurvig, vilket gör körningen till ett precisionsjobb.  

Utmaning med trång tunneln 

Att köra ner flera ton räls i en miljö där fordonet precis ryms kräver millimeternoggrann styrning. Trailerbilen vänder i ett stort växelrum under jord och kör ut samma väg. Inför den första transporten hade allt förberetts noggrant med provkörningar för att finjustera både körsättet och marken vid nedfarten – och nu ligger äntligen den första rälsen under jord, redo att läggas på plats i de nya spårtunnlarna.   

Läs mer: Trång testkörning med trailerbil 

Räls lastas av i bergrum under jord.
Här lastas rälsdelarna av flaket och förvaras under jord fram till det är dags att lägga spåren. Bild: Region Stockholm

Fler delar ska köras ner

Nu fortsätter leveranserna av spårmaterial. Förutom rälerna behövs även slipers, som håller rälsen på rätt avstånd, och ballast (makadam), som ger bärighet och stabilitet i tunneln. Under våren kan själva spårläggningen börja. Därefter följer installation av ström, kablar och andra tekniska system som behövs i nya tunnelbanan.  

På flera platser i utbyggnaden pågår liknande moment. I Barkarby förbereds till exempel också transporter av spårmaterial och räls som ska ner i tunnlarna.  
 

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart 2030.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.