Mitt i natten körde den 24 meter långa trailerbilen lastad med de första spåren ner i den gamla arbetstunneln från 1970‑talet. Tunneln är både smal och kurvig, vilket gör körningen till ett precisionsjobb.
Utmaning med trång tunneln
Att köra ner flera ton räls i en miljö där fordonet precis ryms kräver millimeternoggrann styrning. Trailerbilen vänder i ett stort växelrum under jord och kör ut samma väg. Inför den första transporten hade allt förberetts noggrant med provkörningar för att finjustera både körsättet och marken vid nedfarten – och nu ligger äntligen den första rälsen under jord, redo att läggas på plats i de nya spårtunnlarna.
Läs mer: Trång testkörning med trailerbil

Fler delar ska köras ner
Nu fortsätter leveranserna av spårmaterial. Förutom rälerna behövs även slipers, som håller rälsen på rätt avstånd, och ballast (makadam), som ger bärighet och stabilitet i tunneln. Under våren kan själva spårläggningen börja. Därefter följer installation av ström, kablar och andra tekniska system som behövs i nya tunnelbanan.
På flera platser i utbyggnaden pågår liknande moment. I Barkarby förbereds till exempel också transporter av spårmaterial och räls som ska ner i tunnlarna.

