Publicerad 2020-04-03
Nu har den första tunneln börjat sprängas fram för Blå linjes utbyggnad under Saltsjön och Södermalm. Sprängningen skedde vid Londonviadukten och innebär starten på 1 250 meter långa arbetstunnlar, som ska nå ner till den framtida tunnelbanestationen Sofia, 100 meter under Stigbergsparken. Stationen blir den djupast belägna i hela tunnelbanenätet och en av världens djupaste tunnelbanestationer.
En gren av samma arbetstunnel kommer att sluta cirka 80 meter under Fotografiska. Därifrån kommer två spårtunnlar och en servicetunnel att sträcka sig norrut under Saltsjön till Kungsträdgården. Söderut kommer spåren att dela sig och gå till en ny station under Hammarby kanal, mot Nacka och mot Gullmarsplan.
Om cirka ett och halvt år kommer arbetstunneln att vara klar och då kan arbetet med stationens bergutrymmen och med spårtunnlarna att ta vid.
– Nu är vi framme vid en milstolpe som väldigt många har jobbat med i sex år. I och med att bygget av den första arbetstunneln är igång bygger vi nu på riktigt. Trafiken planeras kunna starta 2030, säger projektchef Andreas Burghauser.
Under året görs även förberedelser i Stigbergsparken och 2021 börjar arbeten där med det 100 meter djupa hisschaktet ner till Station Sofia.
I år kommer arbete med arbetstunnlar att starta på åtta olika platser inför bygget av Blå linje till Nacka och Söderort.
Visionsbild, station Sofia
Se första sprängningen:
Läs mer om Blå linje till Södermalm