Arbetet med den Blå linjen till Barkarby startade först – och har också kommit längst. Nu växer spårtunnlar och stationer fram under jord i Järfälla.
– Jag märker att vi har jobbat på bra när jag tittar på mängden berg som vi har sprängt. Nu under hösten passerade vi 50 procent av vad vi totalt ska ta ut, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby.

Att arbeta från flera håll samtidigt är en förutsättning för att kunna bygga effektivt och hålla tempot uppe. Idag borras och sprängs det för nya tunnelbanan vid 40 tunnelfronter samtidigt.
Blå linje till Nacka och Söderort har också kommit en bit på väg. Totalt är ungefär 10 procent av den totala mängden berg utsprängt. För den här delen av utbyggnaden börjar arbetet med de flera arbetstunnlar som behövs för att komma ner till rätt nivå under mark att bli färdigt.
– Precis nyligen blev vi klara med den 500 meter långa arbetstunneln i Luma i Hammarby Sjöstad. Nu fortsätter vi att spränga för spårtunnlar 40 meter under jord, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Blå linje till Barkarby
Berg utsprängt: Nära 60 procent
Antal tunnelfronter: 11
Trafikstart: 2026
Gul linje till Arenastaden
Berg utsprängt: Cirka 8 procent
Antal tunnelfronter: 2
Trafikstart: 2028
Blå linje till Nacka och Söderort
Berg utsprängt: Cirka 10 procent
Antal tunnelfronter: 27
Trafikstart: 2030
Utbyggd depå i Högdalen
Har nyligen börjat bygga en arbetstunnel.
Byggtid: 5 år.
Tunnelbana till Älvsjö
Planering för den nya linjen pågår.