De sista metrarna berg sprängdes bort i en av de kommande spårtunnlarna rakt under Sickla park i Hammarby sjöstad. Sprängningen innebär att alla tunnlar på alla nya delar av Blåa linjen nu är utsprängda – efter många tusen sprängsalvor.
– Det är verkligen stort! Visst har vi massor av jobb kvar innan tågen kan börja rulla – men detta markerar slutet på en stor del av arbetet, nu är tunnlarna klara, säger Martin Hellgren, chef för tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.
Se filmen från sprängningen:
Tunnelarbetena från Kungsträdgården och söderut startade med bygget av arbetstunnlar 2020. Sedan dess är det många som bor eller jobbar i närheten av tunnlarna som både hört och känt sprängningarna. Och det är inte så konstigt, eftersom hela 9 838 sprängsalvor gått av. Nu är den delen av arbetet avslutat – men tunnelbaneutbyggnaden kommer fortfarande att märkas.
– Vi behöver fortfarande göra sprängningar ovan jord på flera ställen. Dessutom ska vi bygga en del stationshus och allt som gör tunnlarna till tunnelbana ska köras ner och installeras, säger Martin Hellgren.
Tunnelsprängningar:
• Blå linje till Barkarby: Började spränga våren 2019, den sista salvan gick fyra år senare.
• Utbyggd depå i Högdalen: Började spränga sommaren 2021, färdigsprängt i februari/mars i år.
• Grön linje till Arenastaden: Började spränga sommaren 2020, färdigsprängt vid årsskiftet 2025/26.
• Gul linje till Älvsjö: De första sprängningarna planeras till 2026.