Publicerad: 2018-10-01
Det kommer att vara många tåg som ska ta sig mellan Gröna linjen till Farsta och depån i Högdalen varje morgon och kväll.
– Det vi väljer att bygga kommer att stå kvar och användas under väldigt lång tid. Då vill vi vara säkra på att det ger bästa förutsättningar för tunnelbanedriften i framtiden, säger Johan Bergstrand, projektchef för depåutbyggnaden.
Två tunnlar blir en
Det förra alternativet hade två tunnlar, som anslöt till Farstagrenen på två olika ställen. Den nya lösningen kommer att ha en tunnel. Den kommer upp mellan norrgående och södergående spår, några hundra meter söder om Hökarängens tunnelbanestation.
– Det innebär att vi kan ta in och sätta ut tåg utan att påverka pågående tunnelbanetrafik, säger Johan Bergstrand.
Utredning pågår
Att bygga en tunnel istället för två kan också göra det här till en billigare lösning. De nya planerna kan fördröja byggstarten för depåutbyggnaden, men trafikstarten för nya tunnelbanan påverkas inte.
– Nu håller vi på med tekniska undersökningar och andra utredningar. Vi kommer också att bjuda in alla närboende till nya samråd, där vi presenterar planerna och förklarar hur de påverkar närområdet, säger Johan Bergstrand.
Så här såg den tidigare dragningen ut: