Den 24 meter långa trailerbilen ska lastas med räls och strömskenor och nattetid köra genom centrala Stockholm till arbetsområdet på Blasieholmen. Här finns tunnelmynningen som levt kvar sedan det förra bygget av Blå linje på 1970-talet. Den återanvänds nu när tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården.
– I de nya arbetstunnlarna kan man köra två fordon i bredd. Men den här gamla tunneln är trång och har skarpa kurvor, säger Sebastian Anderblad, kontraktsledare för entreprenaderna bana, mark och strömskena på Region Stockholm.
Rutinerad chaufför och ny bil
Enligt de digitala körspårsanalyserna som gjorts ska det ändå gå att köra ner rälsen den vägen. Men för att vara helt säker har en provkörning genomförts.
– Entreprenören som ska sköta transporterna har köpt in en ny trailerbil som man kan justera längden på. Och vi har en väldigt erfaren chaufför som tidigare har kört räls till Citybanan. Det är verkligen ett hantverk att köra den här bilen under de här förutsättningarna, säger Sebastian Anderblad.
Transporter i tolv nätter
Provkörningen visade att vägen genom stan, från Roslagstull via Birger Jarlsgatan till Blasieholmen, kommer fungera utan att göra några anpassningar av trafikmiljön. Men väl inne på arbetsområdet behöver marken jämnas ut strax innan nedfarten till tunneln. Den riktiga leveransen av rälsen startar senare i år och kommer att pågå i tolv nätter. Sedan väntar ytterligare leveranser av makadam och slipers innan arbetet med att lägga rälsen startar till våren.
Så levereras rälsen och strömskenorna
1. Transport på 24 meter lång trailerbil genom centrala Stockholm nattetid
2. Trailerbilen kör ner under jord via den gamla arbetstunneln på Blasieholmen
3. Rälsen och strömskenorna lastas av under jord och trailerbilen fälls ihop till cirka 17 meter.
4. Trailerbilen vänder i ett stort växelrum under jord och kör ut samma väg.


