Blå linje till Södermalm & Hammarby Sjöstad

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Blå linje förlängs från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby Sjöstad till Nacka och Söderort. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Det här bygger vi

Blå linje förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. På Södermalm byggs nya station Sofia och i Hammarby Sjöstad byggs nya station Hammarby kanal, med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en i Luma. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort år 2030.

Läs mer om Stockholms nya tunnelbana

Här finns information om arbetet i Nacka

Här finns information om arbetet i Söderort

Blasieholmen

På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut nära Museikajen och har åter tagits i bruk nu när tunnelbanan förlängs. Cirka 1,4 kilometer långa spår- och servicetunnlar förlängs från Blasieholmen, in under Skeppsholmen, via nya station Sofia på Södermalm till Nacka och Söderort. Entreprenaden utförs av OHLA på uppdrag av Region Stockholm.

Tunnelbanan förlängs från Blasieholmen

Station Sofia

Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanans Blå linje under Saltsjön mot Södermalm och nya station Sofia i Stigbergsparken. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer och blir dessutom Stockholms djupaste station. Söder om Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Nacka. Entreprenaden utförs av Implenia på uppdrag av Region Stockholm.

Pågående arbeten i Stigbergsparken och på östra Södermalm

Visionsbild, station Sofia

Station Hammarby kanal

Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan där ena linjen går mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Entreprenaden utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.

Pågående arbeten i Hammarby Sjöstad

Pågående arbeten i Norra Hammarbyhamnen

Illustration, station Hammarby kanal

Här spränger vi under jord

På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.

Klicka här för att öppna framdriftskartan

Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande veckor på. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 4 mars 2024. Perioden avser mars 2024.

Från Blasieholmen sprängs tunnlarna fram i riktning mot Södermalm. Samtliga tunnlar befinner sig under Saltsjön.

På Södermalm befinner sig de tre norrgående tunnlarna under Saltsjön för att koppla spåren från Blasieholmen. Södergående sex tunnelfronter befinner sig i ungefärlig höjd med Vintertullstorget och sprängs fram i olika takt.

Från Hammarby Sjöstad har den ena norrgående tunneln passerat Hammarby kanal. I den andra pågår arbeten under kanalen i plattformsrummet. Samtidigt pågår utsprängning av kommande biljetthall under Lumagatan.

Södergående tunnlar har passerat Sickla kanal. Strax nordöst om kanalen möts tunnlarna från Hammarby Sjöstad med de från Sicklahållet.

Klicka på bilden för att öppna framdriftskartan

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.