Aktuella arbeten i Hammarby Sjöstad

Karta över arbetsområden vi Hammarby kanal.

Gula markeringar visar samtliga arbetsområden ovan jord i Hammarby Sjöstad och i Norra Hammarbyhamnen. Gul markering från Lumaparken visas även var arbetet sker under jord i rulltrappsschakt och blivande biljetthall.

Hammarby kanals södra stationsuppgång Luma

Från entréplan leder rulltrappor och hiss ner till biljetthallen. Därifrån kommer en rulltrappa att ta dig ner till plattformen. Resan härifrån till T-Centralen kommer att ta 6 minuter. Arbetet beräknas pågå till 2027, därefter tar installationsarbeten vid. Trafikstart 2030.

Klicka här för att läsa mer om arbetet

Sprängningsarbete i Lumaparken

Läs mer om sprängningsarbeten i Lumaparken här

Hammarby kanal blir Stockholms första station under vatten och binder ihop Södermalm med Hammarby sjöstad.

Ventilation

I Heliosgången och på Lumagatan byggs ventilationsschakt- och byggnad. Arbetet beräknas färdigställas under våren 2025.

Klicka här för att läsa mer om arbetet

Tunneldrivning

Alla tunnlar på Södermalm och i Hammarby Sjöstad är färdigsprängda. Det pågår fortfarande sprängningar ovan jord.

Från entrén i Lumaparken leder rulltrappor och hiss ner till biljetthallen.

Arbetstider

Arbeten ovan jord sker helgfri vardag kl. 07-19.

Tunnelsprängningarna är klara, dock förekommer sprängningar ovan jord.

Ovan jord kan bulleralstrande arbeten förekomma; främst motorljud från lastbilar som körs på arbetsområdet.
Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs på helgfri måndag–fredag klockan 07–22. Arbetet kan förekomma helgtid 07–19 där arbetsmomentet inte överskrider riktvärdet för buller.

Anmäl dig till vår sms-tjänst för sprängvarning här

Påverkan på området

Från arbetsområdet vid Hammarby Fabriksväg går en arbetstunnel, som används för in- och uttransport av material, maskiner och personal under hela byggtiden, när den norra och södra stationsentrén till station Hammarby kanal byggs.

Lastbilstransporter med bergmassor från tunneln och arbetsområdet körs västerut på Hammarby Fabriksväg och vidare ut på större vägar via Södra länken.

Det märks när vi bygger, men inte överallt och inte hela tiden. Desto djupare tunnlar är, ju mindre påverkan blir det på omgivningen.

Påverkas du av våra arbeten? Klicka här