- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Aktuella arbeten i Hammarby Sjöstad
Hammarby kanals södra stationsuppgång Luma
Från entréplan leder rulltrappor och hiss ner till biljetthallen. Därifrån kommer en rulltrappa att ta dig ner till plattformen. Resan härifrån till T-Centralen kommer att ta 6 minuter. Arbetet beräknas pågå till 2027, därefter tar installationsarbeten vid. Trafikstart 2030.
Klicka här för att läsa mer om arbetet
Sprängningsarbete i Lumaparken
Läs mer om sprängningsarbeten i Lumaparken här
Ventilation
I Heliosgången och på Lumagatan byggs ventilationsschakt- och byggnad. Arbetet beräknas färdigställas under våren 2025.
Klicka här för att läsa mer om arbetet
Tunneldrivning
Alla tunnlar på Södermalm och i Hammarby Sjöstad är färdigsprängda. Det pågår fortfarande sprängningar ovan jord.
Arbetstider
Arbeten ovan jord sker helgfri vardag kl. 07-19.
Tunnelsprängningarna är klara, dock förekommer sprängningar ovan jord.
Ovan jord kan bulleralstrande arbeten förekomma; främst motorljud från lastbilar som körs på arbetsområdet.
Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs på helgfri måndag–fredag klockan 07–22. Arbetet kan förekomma helgtid 07–19 där arbetsmomentet inte överskrider riktvärdet för buller.
Påverkan på området
Från arbetsområdet vid Hammarby Fabriksväg går en arbetstunnel, som används för in- och uttransport av material, maskiner och personal under hela byggtiden, när den norra och södra stationsentrén till station Hammarby kanal byggs.
Lastbilstransporter med bergmassor från tunneln och arbetsområdet körs västerut på Hammarby Fabriksväg och vidare ut på större vägar via Södra länken.
Det märks när vi bygger, men inte överallt och inte hela tiden. Desto djupare tunnlar är, ju mindre påverkan blir det på omgivningen.