Blå linje till Söderort

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad. Trafikstart planeras till år 2030.

Karta som visar sträckningen för tunnelbaneutbyggnaden från Kungsträdgården via Nacka och till Söderort.
Blå linje förlängs från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby Sjöstad till Nacka och Söderort. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Det här bygger vi

Blå linje förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm.

Förlängningen via Gullmarsplan fortsätter till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen och blir en del av Blå linje. Den nya sträckningen avlastar tunnelbanetrafiken som i dag passerar norra och södra staden via T-Centralen och Gullmarsplan. Det innebär att även Farsta- och Skarpnäckgrenen kan få tätare trafik. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är 2030.

Läs mer om Stockholms nya tunnelbana

Här finns information om arbetet i Nacka

Här finns information om utbyggnaden via Södermalm och Hammarby Sjöstad

Gullmarsplan

På station Gullmarsplan byggs en ny plattform för Blå linje, 70 meter under mark och befintlig tunnelbana. Plattformen nås via fem snabbhissar som tar cirka 30 sekunder till biljetthallen. Det byggs även en ny uppgång i Mårtensdal, nära Tvärbanan.
Pågående arbeten station Gullmarsplan

Snabbhissar
Gullmarsplan är en av tre stationer* som får snabbhissar. När avståndet mellan plattform och biljetthall är stort, bygger vi stora, snabba hissar som gör resan snabbare än med rulltrappor. I Gullmarsplans norra uppgång vid Mårtensdal blir det vanliga hissar och rulltrappor.

*De stationer som får snabbhissar är Gullmarsplan, Sofia och Nacka.

Så fungerar snabbhissarna

Bilden är en visionsbild av hur den kommande plattformen för blå linje kommer se ut på Gullmarsplan. Det kommer finnas fem snabbhissar.
Visionsbild snabbhissarna på mellanplan, station Gullmarsplan

Slakthusområdet

Station Slakthusområdet ersätter stationerna Globen och Enskede gård. Stationen får två uppgångar. Den norra uppgången placeras i ett kontorshus cirka 200 meter från nuvarande station Globen. Den andra uppgången placeras längre söderut i anslutning till en park och får två entréer.
Pågående arbeten i Slakthusområdet.

Visionsbild av den norra entrén vid Rökerigatan för den nya stationen Slakthusområdet.
Visionsbild norra entrén Rökerigatan

Sockenplan

Vid Sockenplan kopplas de nya spåren från Slakthusområdet ihop med befintliga spår för Grön linje. När tunnelbanan är klar blir Hagsätragrenen en del av Blå linje.
Pågående arbeten i Sockenplan

Visionsbild av hur sammankopplingen mellan den nya tunnelbanan från Slakthusområdet kopplas ihop med den befintliga hagsätralinjen.
Visionsbild där Blå linje (under jord norr om gymnasiet) kopplas ihop med befintlig Grön linje ovan jord.

Här arbetar vi under jord

På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.

Klicka här för att öppna framdriftskartan.

Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker de kommande veckorna. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 1 november 2024. Perioden avser november 2024.

Tunnlarna från Gullmarsplan i riktning mot Södermalm är färdigsprängda. Det som återstår i området är de mötande tunnlarna från Södermalm som beräknas bli klara under hösten. För Söderort återstår tunnelarbete från Slakthusområdet i riktning mot Sockenplan. Samtliga tunnlar för Blå linje beräknas klara under året.

För mer information om tunneldrivningen på Södermalm och Nacka, se resp. projektsidor.

Vid Slakthusområdet pågår sprängningar ovan jord för den nya stationen. Dessa redovisas ej på kartan.

En karta med en hand som pekar på ett område.

Konsten i tunnelbanan

Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och det finns konst på nästan alla dagens stationer. Den traditionen fortsätter när tunnelbanan byggs ut. Alla nya stationer får ett eget konstnärligt uttryck. Varje station gestaltas av en konstnär som jobbar tätt tillsammans med arkitekter och ingenjörer.

Konstnärerna som har uppdraget att gestalta stationerna i Söderort är: Jesper Nyrén (Gullmarsplan) och Helena Isoz (Slakthusområdet).

Film om Jesper Nyréns arbete
Film om Helena Isoz arbete

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.