- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
En hubb för kollektivtrafik
Med tunnelbanans gula linje blir Älvsjö en kollektivtrafikhub med bytesmöjligheter mellan pendeltåg och bussar. Även tvärbanan spårväg syd planeras få en hållplats här. Stationen med biljetthall byggs som en fristående byggnad med en upp- och nedgång. Snabbhissar tar resenärerna till och från plattformen, med för en snabb och smidig resa.
Stadsutveckling planeras
Stockholm stad planerar för en omfattande stadsutveckling i det som kallas Älvsjödalen. Tunnelbanan blir en viktig del områdets utveckling.
Läs mer Stadsutvecklingsområde Älvsjödalen – Stockholms stad
Fakta
- Restid till Fridhemsplan: 10 minuter utan byten.
- Stationen får en uppgång.
- Plattformen byggs 38 meter under markytan.
- Stationen får snabbhissar.