Södermalm

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Det här bygger vi

Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanan under Saltsjön med station Sofia i Stigbergsparken som första station. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång vid Vintertullstorget på Södermalm och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030.

Blå linje förlängs från befintlig station Kungsträdgården via nya station Sofia på östra Södermalm till nya station Hammarby kanal i Hammarby Sjöstad. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Så långt har vi kommit

Framdriftskartan uppdaterad 93 maj 2022. Kartan visar kommande arbeten vecka 20-24 2022.

På Blasieholmen pågår arbetet nu från Stallgatan i riktning mot Hovslagargatan. Ena spårtunneln har passerat Teatergatan och den andra befinner sig i höjd med Grand Hôtel.

På Södermalm befinner sig den ena norrgående tunneln i höjd med Tjärhovsplan och den andra i höjd med Stigbergsgatan. Södergående sker arbetet i höjd med Skånegatan och Klefbecks backe.

I Hammarby Sjöstad pågår ett entreprenörsskifte och sprängningsarbetet har tillfälligt uppehåll.

Klicka på bilden för att se kartan i ett större format.

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL kundtjänst eller ring på 08-600 10 00