Stockholms nya tunnelbana

Stockholmsregion växer för varje år. Du vet säkert att det behövs många nya bostäder – men även kollektivtrafiken måste byggas ut, så att gamla och nya stockholmare smidigt och miljövänligt kan ta sig till och från jobb, skola, nöjen och träning.

Det här bygger vi

  • Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Två nya stationer: Barkarbystaden och Barkarby. Trafikstart 2026.
  • En ny Gul linje byggs från Arenastaden till Odenplan, där den kopplas ihop med dagens Gröna linje söderut. Tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Trafikstart 2028.
  • Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka. Sex helt nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet. Under dagens station Gullmarsplan byggs även en ny plattform för Blå linje. Trafikstart 2030.
  • Depån i Högdalen byggs ut för att kunna serva, städa och reparera fler tåg från både Grön och Blå linje. Planerad driftstart 2026.
  • En ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö med sex stationer. Planerad byggstart är 2025 och planerad trafikstart i mitten av 2030-talet.
Spårlinjekarta med de tunnelbanelinjer som i dag är planerade att byggas ut.
Spårlinjekarta Spårlinjekarta med de tunnelbanelinjer som i dag är planerade att byggas ut. Foto: Region Stockholm

Uppdraget

Region Stockholm har uppdraget att bygga den nya tunnelbanan, kommunerna ansvarar för att bostäderna blir byggda. Alla de här utbyggnaderna gör det möjligt att bygga 130 500 nya bostäder – det betyder hem åt över 300 000 människor!

För att kunna genomföra ett sådant här jätteprojekt behövs ett mycket nära samarbete. Satsningen är så viktig staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad gemensamt bekostar utbyggnaden

Alla politiska instanser har fattat de beslut som behövs för tunnelbaneutbyggnaden. Besluten har sin grund i två förhandlingar:

2013 års Stockholmsförhandling

I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Region Stockholm, Stockholm stad, Järfälla kommun, Nacka kommun och Solna stad. Avtalet innebär att:

  • Tunnelbanan byggs ut till Arenastaden, Barkarby, Nacka och Söderort.
  • Depån i Högdalen byggs ut.
  • Kommunerna bygger totalt 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde.

Sverigeförhandlingen 2017

  • Ytterligare en station på Gula linjen, Södra Hagalund. 4 000 bostäder i det som idag är Hagalunds industriområde.
  • Ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. I avtalet ingår 48 500 bostäder.

Undrar du något?

Skriv till SL kundtjänst eller ring på 08-600 10 00