– Det här är en stor lättnad. Depån är en viktig del av utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Nu ser jag och mina kollegor fram emot att fullfölja det uppdrag vi har fått, säger projektchef Marie Fredell.
I höstas fastställdes projektets järnvägsplan av Trafikverket, men den överklagades till regeringen av ett fastighetsbolag med fastigheter i Hökarängen. På sitt sammanträde den 10 februari beslutade regeringen att avslå överklagandet. Regeringens beslut går inte att överklaga.
Järnvägsplanen beskriver var tunnlarna ska byggas och vilken mark som behöver användas, både under byggtiden och permanent.
Högdalsdepån byggs ut
När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut. En ny spårtunnel byggs också för att ansluta depån och tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen beräknas ta fem år.
Läs mer: Högdalsdepån är hjärtat i nya tunnelbanan