Vid alla slutstationer i tunnelbanan behöver tågen kunna vända. I Nacka kommer spåren att fortsätta en bit förbi stationen. Här finns plats för 6 stillastående tåg.

Det är när trafiken stannar på natten som de viktiga timmarna för underhåll inleds. Då ska både tåg och spår städas och servas för att trafiken ska kunna fortsätta gå tryggt ännu ett dygn.
– Uppställningsplatserna behövs, för annars hade tågen behövt köras till Nacka från någon depå långt bort och sen avgå från Nacka tidigt på morgonen. Då försvinner viktig tid för underhåll av spåren, säger Henrik Unosson, projektledare på Region Stockholm.

Nu är alltså hela tunneldelen för parkering av tåg utsprängd, men ännu är det många salvor kvar innan hela sträckan från Kungsträdgården till Nacka är klar.
På den här kartan kan du se var arbetet pågår just nu.
2024 fortsätter jobbet med att omvandla de kala bergrummen till tunnelbana. 2030 är det trafikstart för Blå linje till Nacka.