103 meter högt betongtorn färdiggjutet

Nu är första omgången av betonggjutning i hisschaktet till blivande station Sofia klar. 103 meter uppåt på 44 dagar och med en snitthastighet på mer än 2 meter nytt torn per dag.

Betonggjutning i hisschaktet.

Nu sticker hisschaktet upp ovan jord i Stigbergsparken. Bild: Sofia Carlsson/Implenia

– Varannan timme dygnet runt har två betongbilar kommit och fyllt på formarna – och allt har gått som vi har planerat, säger Sjoerd Spijkerman, delprojektledare station Sofia.

Nu har schaktets ytterväggar gjutits med metoden som heter glidformsgjutning. Det är komplicerat – men den snabbaste metoden för att gjuta djupa schakt. Senare i höst kommer en andra omgång göras. Då ska hisschaktets innerväggar gjutas. Det kommer att ta sex veckor. 

Så här startade gjutningen, längst ner i schaktet. Bild: Sofia Carlsson/Implenia.
Betonggjutning i botten av schaktet.
De första metrarna klara. Bild: Sofia Carlsson/Implenia
Från ovan ser man tydligt konturerna av de åtta snabbhissarna. Foto: Johan Chammoun/Region Stockholm

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart 2030.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.